Laatste nieuws
1 minuut leestijd

Muntenslikkers niet schuldig aan beurscrash

Plaats een reactie

De economische crisis is waarschijnlijk niet veroorzaakt door kinderen die munten inslikken. P.G. Firth en collega’s van Harvard Medical School concluderen dat in de jolige kersteditie van BMJ. Zij onderzochten de relatie tussen ingeslikte munten en de gemiddelde waarde van de Dow Jones Index.

Hiervoor keken ze naar verschillende – zelfbedachte – variabelen: het totaal aantal ingeslikte voorwerpen (numismatic and sundry detritus acquired: NASDAQ), het aandeel ‘slikpatiënten’ dat munten heeft verorberd (Pecuniary Extraction Ratio, PE ratio) en de totale waarde van de opgeslokte munten.

Tussen 2006 en 2009 werden in het Massachusetts General Hospital bij zestien kinderen van 1 tot 15 jaar ingeslikte voorwerpen verwijderd. Daaronder waren elf munten bij negen patiënten. Bij de overige zeven patiënten werden andere dingen gevonden, waaronder een batterij, een knikker en een magneet. De PE ratio was 0,57 (9/16), de totale waarde was 1,03 dollar.

De onderzoekers vergeleken de waarden voor en na het instorten van de beurs en vonden geen verschillen in ingeslikt kapitaal. Hier mogen volgens hen echter geen conclusies aan worden verbonden. Een verband tussen economische groei en inslikken van munten kan namelijk worden gemaskeerd door de afname van creditcardgebruik en de toename van muntgebruik in economisch slechtere tijden, zo filosoferen ze. Daardoor zou een paradoxale stijging in muntinname kunnen ontstaan in economisch slechte tijden. Meer onderzoek is nodig, benadrukken Firth c.s. EP

BMJ 2009; 339: b5066, doi: 10.1136/bmj.5066: Ingested foreign bodies and societal wealth: three year observational study of swallowed coins

Meer nieuws

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.