Laatste nieuws
Joost Visser Hans van der Linde
2 minuten leestijd
Nieuws

MSD-folder over diabetes is tóch reclame

1 reactie

Een folder van farmaceut MSD over de behandeling van diabetes type 2 is wel degelijk reclame. Maar deze voldoet aan de gedragscode van de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR).

Dat oordeelt de Commissie van Beroep van de CGR in hoger beroep over een klacht van huisarts Hans van der Linde. Volgens de Zeeuwse huisarts worden in de folder – in drieluikformaat – de NHG-Standaard en de Amerikaanse Position statement als gelijkwaardige alternatieven gepresenteerd voor de behandeling van diabetes mellitus type 2. Ten onrechte, want in de Position statement worden de door MSD geproduceerde middelen Januvia (sitagliptine) en Janumet (sitagliptine en metformine) wél als behandelstap genoemd, in de NHG-Standaard niet. Er is dus sprake van reclame, stelt Van der Linde.

Gaf de codecommissie hem in april geen gelijk, de Commissie van Beroep doet dat nu wèl. Volgens de commissie heeft het drieluik voldoende aanprijzend karakter om als reclame te worden beschouwd: ‘In de context van de campagne om DPP-4 remmers in het algemeen en Januvia en Janumet in het bijzonder in de voorschrijfpen van Nederlandse huisartsen te krijgen, zal het drieluik (…) door de gemiddelde huisarts als een aanprijzing van de (relatief) nieuwe antidiabetica worden gezien.’ Wat daaraan bijdraagt is dat op het drieluik, rechtop gezet, wél de Position statement is te zien, maar niet de NHG-Standaard.

De beroepscommissie is het niet eens met de stelling van Van der Linde dat de reclame niet zou voldoen aan de eisen die de Gedragscode daaraan stelt. De beschrijvingen van de NHG-Standaard en de Position statement zijn niet onjuist en in het drieluik wordt geen directe of indirecte vergelijking tussen geneesmiddelen gemaakt, stelt de commissie.

Joost Visser

Lees ook:

© iStock
© iStock
Nieuws Diabetes reclame
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • H. van der Linde

    huisarts, BURGH HAAMSTEDE Nederland

    Bovenstaande berichtgeving gaat over DPP-remmers die eensgezind door algemeen aanvaarde bronnen als Nederlands Huisartsen Genootschap, Geneesmiddelenbulletin, Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde en Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik worde...n ontraden omdat ze onbewezen veilig en onbewezen effectief zijn. Het recente drama met het antidiabeticum Avandia dat in 2010 van de markt werd gehaald en dat tenminste 47.000 mensen het leven kostte, zit daarbij nog vers in het geheugen.
    Het is dan ook heel apart om bovenstaande berichtgeving lezend rechts daarvan een reclamespot van het reclamebureau Health Investment te zien dat werkt in opdracht van producenten van DPP-4-remmers. Bij aanklikken leest NHG-kaderarts diabetes Bots een reclamespot voor waarin hij de tripletherapie promoot. Dat is de nieuwste truc van farmamarketing om DPP-4-remmers toch via de achterdeur in de voorschrijfpen van artsen te krijgen. Triple-therapie is niets anders dan toch DPP-4-remmers voorschrijven in combinatie met andere orale antidiabetica.
    Tripletherapie betekent dus evengoed het voorschrijven van de onbewezen veilige en onbewezen effectieve DPP-4-remmers. De verscherpte monitoring van EMA en FDA voor hartfalen, pancreatitis en pancreascarcinoom is bij DPP-4-remmerd nog steeds van kracht voor wie lichtvaardig zou denken over het voorschrijven van deze middelen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.