Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Lieke de Kwant
25 september 2015 1 minuut leestijd

Misvattingen over taken zorgverzekeraars

5 reacties

Wantrouwen van verzekerden wordt gevoed door de overtuiging dat zorgverzekeraars hun taken onvoldoende uitvoeren. Die overtuiging berust deels op misvattingen over de wettelijke taken van de verzekeraars. Dat concludeert onderzoekbureau Nivel uit een enquête onder 611 verzekerden.

Het vertrouwen in zorgverzekeraars is laag, zo bleek eerder al uit onderzoek in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het nieuwe Nivel-onderzoek, gefinancierd door de Nationale Zorgautoriteit (NZa), laat zien dat het vertrouwen vooral laag is bij verzekerden die vinden dat zorgverzekeraars belangrijke taken niet uitvoeren. Daarbij noemen de verzekerden deels taken die daadwerkelijk bij de zorgverzekeraar liggen, zoals informatie verstrekken over de prijs en de beschikbaarheid van zorg. Maar veel verzekerden menen ook ten onrechte dat zorgverzekeraars toezicht moeten houden op de kwaliteit van zorg (60%) of het basispakket moeten samenstellen (33%). 

Volgens Nivel moet er iets gebeuren aan deze ‘mismatch’ tussen de wettelijke taken van zorgverzekeraars en de opvattingen van verzekerden hierover. Zorgverzekeraars Nederland kwam recentelijk ook al tot deze slotsom en is een grote publiekscampagne begonnen om begrip te kweken voor de rol en de positie van zorgverzekeraars.

Lieke de Kwant
@liekedekwant

Lees ook


 

© Shutterstock
© Shutterstock
zorgverzekeraars patiënten Nivel
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • M.H. Schut, Huisarts, Zoelmond Nederland 05-10-2015 00:00

    "Wel goed om te horen dat het een misvatting is dat zorgverzekeraars zich moeten bemoeien met kwaliteit (of dit nou klopt of niet).
    Hoop dat ze dat dan ook het werkveld, IGZ e.d. gaan overlaten. Het enige wat ze imho doen is door financiele prikkels te geven (lees bezuinigen) de zorgverleners onder druk zetten.
    Blijven hopen...."

  • R.J.M. van Loo, psychiater, Kerkrade Nederland 29-09-2015 00:00

    "Misschien moet het anders geformuleerd worden: middels het opleggen van invullen van ROM-vragenlijsten willen zorgverzekeraars de indruk wekken dat het hen ook om kwaliteit te doen is, maar in feite betreft het hier een manier om te bezuinigen. Mag iedereen zelf invullen of hiermee de kwaliteit van geleverde zorg echt is gediend.
    R.J.M. van Loo, psychiater Kerkrade"

  • R.J.M. Mooren, psychiater , STRAMPROY Nederland 28-09-2015 00:00

    "Kwaliteitsbewaking zien de zorgverzekeraars wel degelijk hun taak. Het is zelfs mede bepalend voor het vergoedingspercentage van de dbc-ggz. Men heeft het over de kwaliteitsvragenlijst in de communicatie. Ben ik nu de draad kwijt?"

  • MJ Fortuijn , arts, Haarlem 26-09-2015 00:00

    "Ik begrijp er dan ook niets meer van. De gedachte was toch dat de zorgverzekeraar namens de patiënt naar de beste prijs-kwaliteit-beschikbaarheidsverhouding zou zoeken? Dat proces genaamd marktwerking, waar alles beter en goedkoper van wordt? Dus wel degelijk toezicht op kwaliteit. "

  • MJ Fortuijn , arts, Haarlem 26-09-2015 00:00

    "Ik begrijp er dan ook niets meer van. De gedachte was toch dat de zorgverzekeraar namens de patiënt naar de beste prijs-kwaliteit-beschikbaarheidsverhouding zou zoeken? Dat proces genaamd marktwerking, waar alles beter en goedkoper van wordt? Dus wel degelijk toezicht op kwaliteit. "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.