Meer marketing opiaten, meer overdoseringen
Plaats een reactieHoe meer op artsen gerichte marketing voor opiaten, hoe meer voorschriften voor de middelen én hoe meer mensen overlijden aan een overdosering. Dit blijkt uit onderzoek van Scott Hadland e.a. dat verschijnt in JAMA Network Open.
De Amerikanen gebruikten verschillende databases om informatie over betalingen vanuit de farmaceutische industrie (2013-2015) te vergelijken met opiaatvoorschriften en overlijdens door een overdosis opiaten (2014-2016). De onderzoekers vergeleken per county, best te vertalen met provincie.
Zij vonden meer dan 400 duizend betalingen, ter waarde van bijna 40 miljoen dollar, aan bijna 68 duizend artsen (gemiddeld ruim 585 dollar per arts) waarbij het ging om marketing voor opiaten die niet met onderzoek te maken had. De hoeveelheid uitgegeven dollars per gebied, het aantal betalingen per dokter en het aantal bereikte dokters: het hing allemaal samen met meer opiatenvoorschriften en opiatendoden.
De onderzoekers benadrukken dat hier sprake is van een associatie, en dat een oorzakelijk verband niet kan worden aangetoond. Het kan ook zo zijn dat marketing meer wordt gericht op gebieden waar al veel opiaten worden voorgeschreven. Ook niet zo’n fris idee, zeker niet in een land waar momenteel sprake is van een opiatencrisis: naar schatting zijn twee miljoen Amerikanen verslaafd aan opiaten. In 2017 overleden ruim 30.000 Amerikanen aan een overdosis synthetische opiaten.
JAMA Network Open, 2019. Doi: 10.1001/jamanetworkopen.2018.6007
LEES OOK:-
Sophie Broersen
Sophie Broersen was journalist bij Medisch Contact van 2008 tot 2021. Na haar studie geneeskunde en huisartsopleiding ging zij als journalist aan de slag. Bij Medisch Contact schreef zij over geneeskunde en zorg in de volle breedte: van wetenschap tot werkvloer, van arts-patiëntrelatie tot zorg over de grens. Samen met de juristen van de KNMG becommentarieerde zij tuchtzaken. Na haar journalistieke carrière is zij in 2021 weer als arts gaan werken.
- Er zijn nog geen reacties