Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
19 januari 2017 6 minuten leestijd
Actie

Medisch Contact Communicatieprijs: wie wordt de winnaar?

Donderdag 19 januari uitreiking

3 reacties

Donderdag 19 januari reikt Medisch Contact alweer voor de zesde keer de Communicatieprijs uit aan een zorgverlener of een team van zorgverleners die de communicatie met de patiënt op een aantoonbare en navolgbare manier hebben verbeterd. Wie o wie gaat er met die felbegeerde prijs vandoor?

De Stichting Voorlichting Patiënten (SVP), initiatiefnemer van de prijs, selecteerde tien projecten uit de 71 inzendingen. Een deskundige jury koos daar de vijf hierna beschreven genomineerden uit. Lees hieronder over de verschillende initiatieven.

Hart4all

Hart4all zorgt voor contact na een reanimatie

Via spotjes en advertenties worden Nederlanders aangespoord om te leren reanimeren en de AED te bedienen. Maar wat gebeurt er als deze burgerhulpverleners daadwerkelijk in actie komen? Bettine Heefer besloot, nadat haar moeder een hartinfarct had gehad, zelf te leren reanimeren. Bij herhalingslessen hoorde ze de ervaringen van anderen. Hoe zij plotseling in actie moesten komen, en met volle inzet een reanimatie startten. En dan namen de ambulancemedewerkers het over, en stonden ze daar, vol adrenaline, vaak zonder dat ze wisten hoe het was afgelopen. Bellen naar het ziekenhuis leverde niets op, vanwege de privacy werd niets gezegd. Dat kan een traumatische ervaring zijn. Heefer heeft daarom Hart4all opgezet: een systeem waardoor er contact kan komen tussen burgerhulpverleners, slachtoffers, nabestaanden en medehulpverleners. Ambulancemedewerkers hebben een setje van vijf armbandjes met een unieke code, die ze bij hulpverleners en slachtoffer omdoen. Desgewenst kunnen zij naderhand via de website contact met elkaar zoeken. Bij ongeveer een kwart komt contact tot stand. Dat is voor beide partijen uiterst waardevol, merkt Heefer: ‘Patiënten zelf, of hun nabestaanden, kunnen erachter komen wat er precies is gebeurd, en kunnen iemand bedanken. De hulpverleners kunnen verwerken wat er is gebeurd. Dat is belangrijk, we willen niet dat mensen vanwege een traumatische ervaring uitvallen. Hoe meer mensen kunnen reanimeren, hoe groter de kans dat de reanimatie op tijd start.’ In heel Noord-Brabant en delen van Gelderland werken de ambulanceposten met Hart4all; Zeeland sluit binnenkort aan. Heefer is in gesprek met andere regio’s, en hoopt dat het systeem in heel Nederland beschikbaar komt. Sophie Broersen

hart4all.nl

PsyNet

Digitaal dossier voor psychiatrische patiënt

Iedere psychiatrische patiënt zijn eigen digitale dossier. Dat is de kern van het digitale platform PsyNet, dat momenteel in Utrecht en omstreken functioneert. Patiënten, zorgprofessionals en mantelzorgers vormen daarin een netwerk, waarbij ze samen afstemmen welke zorg op welk moment passend is. Alle (zorg)netwerkleden hebben onmiddellijk overzicht wie bij de zorg betrokken zijn, ze kunnen elkaar in een beveiligde omgeving berichten sturen en de patiënt kan er informatie in zetten die voor hem belangrijk is.

Hard nodig, vonden de initiatiefnemers die het platform in 2015 lanceerden, want op papier mag de somatische, maatschappelijke, psychiatrische en mantelzorg voor psychiatriepatiënten dan op elkaar afgestemd zijn, in de praktijk blijkt dat vaak te complex en gaat er veel mis. PsyNet wil de zorg kantelen van ketenzorg naar netwerkzorg, waarbij de patiënt zoveel mogelijk de regie neemt. Medisch maatschappelijk werker Elisabeth Vonk (UMC Utrecht) daarover: ‘Het geeft cliënten rust omdat ze overzicht hebben’. Toch weet ze ook dat niet iedereen hiermee overweg kan: ‘Ik heb cliënten die te achterdochtig zijn, niet durven inloggen en daarom niet met PsyNet willen werken. Dan doen we het ook niet. Maar er zijn er ook die niet durven inloggen maar er wel aan willen meewerken, omdat ze de meerwaarde zien voor de zorgprofessionals. Zij kunnen tijdens een consult samen inloggen en zo toch een kijkje nemen in hun eigen PsyNet. Dat draagt bij aan het digitaal vaardig maken van de cliënt.’

PsyNet is een initiatief van een aantal samenwerkende instellingen: UMC Utrecht afdeling Hersencentrum, Altrecht (ggz-instelling), huisartsen, woonbegeleiding ‘Lister’, Incluzio (sociale wijkteams), Victas (verslavingszorg) en de gemeente Utrecht. Vonk: ‘Zorgverzekeraar CZ is enthousiast, maar is helaas niet de grootste verzekeraar in onze regio. VGZ steunt PsyNet, maar de grote zak met geld is helaas nog uitgebleven.’ Henk Maassen

psynet.nl

Dagplanner

De dagplanner laat zien wat belangrijk is voor de patiënt

Kinderarts Jolita Bekhof van Isala in Zwolle ontwikkelde samen met kinderverpleegkundigen Martine Riphagen en Anja Poll de dagplanner. De dagplanner is een groot bord waar ouders en kinderen onder meer op kunnen schrijven wat belangrijk is voor het kind en wat er die dag en de rest van de week gaat gebeuren. Bekhof: ‘We zijn op het idee gekomen tijdens een werkbezoek aan het Great Ormond Street Hospital in Londen. Daar hebben ouders en kinderen zelf een formulier ontwikkeld met als hoofdvraag “what matters to me”. Dat vonden we zo geweldig dat we ermee aan de slag zijn gegaan. Ik heb bij de HEMA een whiteboard, zwarte tape en magneetplakkers gekocht voor een prototype. Daarna zijn we het gaan uitproberen met tienermeiden met anorexia; zij hebben veel behoefte aan structuur.’

De borden hangen nu in de eenpersoonskamers op de kinderafdeling. De bedoeling is dat bij alle bedden voor kinderen vanaf ongeveer 4 jaar een bord komt te hangen. De dagplanner is bedoeld om de persoonsgerichte communicatie in het ziekenhuis te verbeteren. Vooral patiënten en ouders gebruiken het om overzicht te hebben tijdens de opname van hun kind. Bekhof: ‘Maar voor mij als dokter schept het bord ook veel duidelijkheid. In een oogopslag zie ik wat belangrijk is voor de patiënt, bijvoorbeeld hoe hij of zij genoemd wil worden. Ook kunnen patiënten of ouders alvast vragen opschrijven, zodat ze die niet vergeten te stellen. Zelf kan ik er trouwens ook iets op schrijven, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Het bord vervangt natuurlijk nooit het gesprek tussen zorgverlener en patiënt.’ Simone Paauw

Een Steekje Los

Taboes doorbreken met een spel

Onderwerpen bespreekbaar maken die anders onbespreekbaar lijken. Dat bestempelt Ellen Spanjers als een van de grootste krachten van het bordspel ‘Een Steekje Los’. Ellen Spanjers, zelf ervaringsdeskundige op het gebied van eetstoornissen, ontwikkelde het bordspel samen met Zorgbelang Gelderland en andere partijen, zoals hulpverleners, ervaringsdeskundigen en patiënten.

‘Gedurende mijn eetstoornis en later tijdens mijn werk voor zelfhulporganisaties merkte ik dat niet alleen ik maar ook veel familieleden, zorgverleners en andere patiënten het moeilijk vinden om taboes, zoals psychische aandoeningen, met elkaar te bespreken’, aldus Ellen Spanjers. Om dit proces te vergemakkelijken, ontwikkelde zij een spel waarbij mensen op een laagdrempelige manier thema’s als psychische gezondheid en kwaliteit van leven bespreken.

Wat in 2010 begon als een bordspel is inmiddels uitgegroeid tot een online en via een app te spelen spel. Daarbij kan het spel op maat worden ingezet door te kiezen met welke thema’s (bijv. gezondheid of sociale contacten), categorieën (bijv. stellingen of levens-vragen) en werkvormen je het speelt. Daarnaast bepaal je zelf het aantal personen dat meedoet. Uitbreidingssets, zoals voor autisme of ADHD en ADD, maken het mogelijk om het spel nog specifieker voor bepaalde doelgroepen in te zetten. ‘De reacties die we krijgen zijn louter positief. De laagdrempelige manier waarop mensen moeilijke onderwerpen met elkaar kunnen bespreken en de grote variatie aan spelvormen worden als heel positief ervaren. Er zijn zelfs plannen om een speciale spelvariant voor kinderen te maken’, aldus Spanjers. Stichting De Bagagedrager houdt zich inmiddels fulltime bezig met de doorontwikkeling en toepassing van de spellen. Celine Hendriks

debagagedrager.nl/eigenwijsspel

Ouders bij de visite

Hoe betrek je ouders bij de behandeling van hun opgenomen kind? Het Emma Kinderziekenhuis heeft voor deze prangende vraag een oplossing bedacht. Het vraagt ouders als partner bij de dagelijkse visite met de kinderarts, afdelingsarts en verpleegkundige. Ouders worden zo aangemoedigd en ondersteund om actieve leden te zijn van het zorgteam van hun kind. Alle teamleden, inclusief de ouders, zijn op deze manier volledig en op dezelfde manier geïnformeerd over de situatie. Ouders kunnen hun kijk erop inbrengen en hebben invloed op de besluitvorming over medisch beleid en bijvoorbeeld ontslag. Na een pilotperiode is dit sinds 2016 de standaardwerkwijze op de zuigelingenafdeling en later ook op andere kinderafdelingen. Bas van Oort, onderzoeker Family Integrated Care aan het Emma Kinderziekenhuis, stuurde dit initiatief in voor de Communicatieprijs. Van Oort: ‘Ouders geven aan dat ze door te participeren in de visite inzicht krijgen in het handelen van artsen en verpleegkundigen. Door dit inzicht wordt het vertrouwen in de professionals groter. Artsen en verpleegkundigen ervaren dat ze op een gelijkwaardiger niveau met ouders omgaan doordat ouders nu aanwezig zijn bij de visite. Er is meer interactie met de ouders mogelijk.’ Eva Nyst

print dit artikel
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Jochen, KNO-arts VUmc, Bretschneider 13-01-2017 07:09

    "De Dagplanner, zo simpel, zo nuttig!!"

  • WPJM Denissen, specialist ouderengeneeskunde, Eindhoven 14-12-2016 07:38

    "Op ouders bij visite kan niet gestemd worden (missende link)"

  • Dr. S.C. Bakker, Psychiater, Utrecht 12-12-2016 16:30

    "PsyNet is een heel mooi inititief. In de pilot is de meerwaarde ook voor de zorgverleners meteen duidelijk. Betere afstemming van de behandeling door een compleet overzicht en directe communicatie, ook met de patiënt, in een veilige omgeving. Dit inititief maakt de zorg beter, en betrekt de patiënt meer bij de behandeling.
    PsyNet verdient alle steun!"