Laatste nieuws
Eva Nyst
1 minuut leestijd
Nieuws

Loket voor conflicten over contractering geopend

1 reactie

Sinds deze week kunnen zorgaanbieders en zorgverzekeraars bij conflicten over contractering terecht bij de Geschilleninstantie zorgcontracten. Deze instantie kan optreden als bemiddelaar als partijen er tijdens hun contractbesprekingen niet uitkomen.

Doel van de geschilleninstantie is een gang naar de rechter te vermijden. Zorgverzekeraars Nederland stond aan het hoofd van 25 zorgpartijen die gezamenlijk de Geschilleninstantie hebben opgericht. Er zijn procedures ontwikkeld voor mediation, bindend advies en arbitrage. De uitvoering wordt ondergebracht bij het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI).

De geschilleninstantie start met de behandeling van geschillen over de contractering binnen de curatieve zorg. Per 1 april 2017 kunnen ook geschillen over de contractering binnen de langdurige zorg aan de geschilleninstantie worden voorgelegd.

Eva Nyst
@medischcontact

Lees ook:
Nieuws werk
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.