Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
Nieuws

LHV: ‘Werkdruk huisartsen tijdens diensten te hoog’

4 reacties

Driekwart van de huisartsen ervaart de werkdruk tijdens de avond-, nacht- en weekenddiensten als een probleem. Driekwart van de huisartsen verkoopt dan ook een deel van de diensten aan waarnemers. Dat blijkt uit een enquête van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) onder bijna vierduizend leden.

De grote werkdruk tijdens de diensten wordt volgens de respondenten van de LHV-enquête  vooral veroorzaakt doordat er te veel patiënten met een niet-acute zorgvraag naar de huisartsenpost komen. Tegelijkertijd geeft ruim 50 procent van de huisartsen aan dat er meer patiënten met complexere problematiek naar de huisartsenpost komen. Er wordt volgens 14 procent van de huisartsen vaker een hogere urgentie aan patiënten gegeven, terwijl ruim 71 van de huisartsen vindt dat er vaker onterecht een hogere urgentie wordt gegeven door te voorzichtige en risicomijdende triage.

Bijna 70 procent van de huisartsen geeft in de LHV-enquête aan dat het aantal consulten per uur te veel is en het aantal pauzes tijdens een dienst te weinig. De werkdruk zou vooral zeer hoog zijn tijdens het weekend overdag.

Praktijkhouders en huisartsen in dienstverband (hidha’s en hid’s) geven in de enquête van de LHV aan dat ze graag minder diensten zouden willen doen. Zij verkopen hun diensten vaak, omdat ze ten koste gaan van hun dagpraktijk of omdat ze ze te zwaar of niet leuk vinden. Iets meer dan 30 procent van de praktijkhouders en hidha’s en hid’s zegt dat het organisatorisch niet mogelijk is om in de dagpraktijk rekening te houden met de diensten. Bijna 45 procent neemt de volgende dag wel vrij. Van de waarnemende huisartsen is 80 procent tevreden over het aantal diensten.

Huisarts Arina Klokke pleit deze week in Medisch Contact voor het anders inrichten van het triagesysteem, omdat het huidige ‘ontmenselijkte’ triagesysteem volgens haar mede leidt tot te volle huisartsenposten. Zij vindt dat er meer gebruik moet worden gemaakt van telefoondokters en van nurse practitioners op de huisartsenpost die kunnen bepalen of patiënten door de dokter moeten worden gezien. Ook het invoeren van een eigen bijdrage voor de huisartsenpost en de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis zou wat Klokke betreft een oplossing kunnen bieden.

Lees ook:

Nieuws werk huisartsen HAP triage werkdruk
  • Simone Paauw

    Simone Paauw (1978) werkt sinds april 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone’ arts met een bijzonder verhaal en neemt graag een kijkje in de praktijk.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Wim van Bodegom, gepassioneerd en gepensioneerd en waarnemend huisarts 02-12-2016 11:46

    "Sinds mijn pensionering 2 jaar geleden werk ik af en toe op een HAP; zowel door de week als in het weekend. Ik herken bovenstaande beeld niet, maar misschien ben ik zo gelukkig altijd op een rustige HAP te werken. Dit terzijde.
    Wat ik wel herken is inderdaad het falende triage-systeem en de drempeloze toegang.
    Het idee van een eigen bijdrage is mij uit het hart gegrepen.
    Een gedeelte van de oplossing van het probleem van drukte op de HAP zou kunnen zijn het langer openstellen van de eigen praktijk of het instellen van avondspreekuren eventueel in HAGRO/cooperatie-verband.
    Wellicht moeten de huisartsen ook durven de hand in eigen boezem te steken: het komt te vaak voor dat patienten zich wenden tot de HAP omdat er sprake is van een fors doktersdelay; wachttijden van enkele dagen tot een week voor een bezoek aan de eigen huisarts is meer regel dan uitzondering.
    Het oude systeem waarbij men voor elkaar waarnam en de dokter zelf de telefoon aannam in de avond- en weekenddiensten was zo gek nog niet.
    Maar ook dit terzijde.
    "

  • Els van Veen, huisarts, lid VPH, Kampen 23-11-2016 10:13

    "Er is een discrepantie tussen de werken in je eigen praktijk en werken op de huisartsenpost. En die discrepantie wordt alsmaar groter de laatste jaren. Op de post moet ik mensen zien (rugpijn sinds 3 weken, keelpijn zonder koorts of slikproblemen) die ik door de week telefonisch laat afhandelen door mijn assistentes. Tijdens diensten moet ik visites afleggen bij mensen, die ik door de week naar de praktijk laat komen. Maar in een dienst worden deze mensen, als zij zich eisend opstellen, "beloond" met een consult. Heel demotiverend. Verder vind ik het krom dat enkel praktijkhoudend huisartsen verplicht worden om deel te nemen aan de diensten. Ik heb geen enkel plezier meer in deze diensten, en "verkoop" ze zoveel mogelijk aan waarnemend huisartsen."

  • geert slock, huisarts, sluis 22-11-2016 15:16

    "De kaalslag in de ouderenzorg bezorgt zowel ons huisartsen alsook de ziekenhuizen extra werk.
    Verzorgingshuizen hebben te weinig personeel en dringen steeds meer op opname aan, hoogbejaarden die in labiel evenwicht thuis wonen hebben onvoldoende thuiszorg en het ziekenhuis stuurt de patienten steeds sneller naar huis terug want ze moeten ook bezuinigen.
    Zo gebeurt het dat ouderen op 1 of 2 maand 4 x worden opgenomen, meestal eindigt dit tenslotte in een opname verpleeghuis of overlijden.

    Wat de jongeren betreft is het consumentisme de oorzaak van de overconsumptie, een remgeld per bezoek ipv het huidige eigen risico is hiervoor een bewezen effectieve oplossing.
    "

  • geert slock, huisarts, sluis 22-11-2016 15:16

    "De kaalslag in de ouderenzorg bezorgt zowel ons huisartsen alsook de ziekenhuizen extra werk.
    Verzorgingshuizen hebben te weinig personeel en dringen steeds meer op opname aan, hoogbejaarden die in labiel evenwicht thuis wonen hebben onvoldoende thuiszorg en het ziekenhuis stuurt de patienten steeds sneller naar huis terug want ze moeten ook bezuinigen.
    Zo gebeurt het dat ouderen op 1 of 2 maand 4 x worden opgenomen, meestal eindigt dit tenslotte in een opname verpleeghuis of overlijden.

    Wat de jongeren betreft is het consumentisme de oorzaak van de overconsumptie, een remgeld per bezoek ipv het huidige eigen risico is hiervoor een bewezen effectieve oplossing.
    "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.