Laatste nieuws
Joost Visser
1 minuut leestijd

LHV: ‘Huisartsen hoeven polissen niet te checken’

5 reacties

Het is geen taak van huisartsen om bij een verwijzing na te gaan of de patiënt deze zorg door zijn verzekeraar krijgt vergoed. Dat stelt de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) in een reactie op uitlatingen van politici.

Zo stelt CDA-Kamerlid Hanke Bruins Slot in een blog op de website van het CDA dat huisartsen er bij doorverwijzen op moeten letten of de patiënt een contract heeft met de instelling: ‘Dat vraagt een omslag in het denken van huisartsen.’ De LHV voelt er niets voor. ‘Zorgverleners zijn geen assurantietussenpersonen’, zegt voorzitter Steven van Eijck op de website van de huisartsenvereniging. ‘Huisartsen verwijzen en schrijven voor op basis van medische noodzaak. Daar heeft de patiënt het meeste baat bij. Wat wel en niet wordt vergoed, is onderdeel van de afspraken tussen patiënt en verzekeraar.’

Wel wil de LHV de mogelijkheid bekijken dat huisartsen in hun wachtkamer een eenvoudige flyer ophangen waarmee patiënten worden opgeroepen om bij een doorverwijzing eerst hun polis te checken of hun zorgverzekeraar te bellen. Minister Schippers heeft de Tweede Kamer beloofd om het onderwerp met de huisartsen te bespreken.

Joost Visser

Lees ook:

© Thinkstock
© Thinkstock
huisartsen minister Schippers
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • M.D.A. Koonings

    huisarts, APELDOORN

    Tijd om een ipad in de muur van de wachtkamer in te metselen. Kan iedereen gratis via het praktijk-wifi uitzoeken wat er wel en niet wordt vergoed, ik wil het ook wel doen voor de patient. a 9 euro per consult-blok... # waarzijnwemeebezig???

  • R. Posthumus

    huisarts, GOES

    De gekte van de marktwerking wordt nu in volle glorie over de samenleving uitgestort.
    Denk toch dat het weer langzaam tijd gaat worden voor een krachteiger tegengeluid dan wat we laten horen.

  • M.G.W. Barnas

    Internist, AMSTERDAM

    Het betreft niet alleen huisartsen die zich door de voortschrijdende administratieve veranderingen zorgen moeten maken. In de Consumentengids van november 2013 op pagina 16 en 17 wordt konde gedaan van een patiënte die zorg afnam van een zorgverlener.... Deze zorg was niet verzekerd, de verzekeraar als regisseur had dus in het geheel geen probleem (niet verzekerd is niet betalen) maar de zorgverlener diende zijn rekening in te trekken. Officieel commentaar van de woordvoerder van de NZa: “De zorgverlener heeft de plicht te vertellen wat de zorg inhoudt, of de zorg in het basispakket zit en of er een contract is met de zorgverzekeraar van de patiënt. Als de zorgverlener vooraf niet duidelijk heeft gemaakt of er een contract is hoeft de patiënt de rekening niet te betalen……”. Ik heb mijn spreekuur inmiddels aangepast: eerst spitten we gezamenlijk 20 minuten de polisvoorwaarden van de verzekeraar door en in de resterende 10 minuten hebben we het over de ziekte van de patiënt. Andere gouden tip van een patiënt van mij: zoek niet verzekerde zorg, meldt dat niet, ontvang die zorg en de zorg blijkt achteraf gratis te zijn (ten koste van de zorgverlener). Leuker kan ik het niet meer maken.

  • R.L.M.J. Smit

    oogarts, PURMEREND

    De verzekeraar weet het zelf ook niet. Ik vroeg aan Agis toestemming voor een bepaalde ingreep. Het antwoord: ja, maar 'de ingreep wordt misschien niet volledig vergoed als u geen contract hebt met ons.'
    De verzekeraar weet toch zelf wel of er een co...ntract is met mijn ziekenhuis? En hoe moet ik dat dan weten?

  • M. de Vries

    Arts, AMSTERDAM

    De grap is dat, vooral in het begin van het jaar, zorgverzekeraars zelf vaak ook niet echt een idee hebben welke zorgverlener nu wel gecontracteerd is en welke niet. De enige manier om zulke zaken als patiënt te ondervangen is een (ware! dus niet 'u ...ontvangt 70% van het 'marktoconforme' tarief bij zorg van niet-gecontracteerden') restitutiepolis af te sluiten.

    Laat de minister met de zorgverzekeraars overleggen ten aanzien van voorlichting over polissen, desnoods kan de NPCF ook een rol spelen, maar de huisarts als verzekeringsconsulent lijkt mij verre van wenselijk. Krijgt men daar dan ook budget voor?

    Of ligt de verantwoordelijkheid voor een belletje naar de verzekeraar misschien gewoon bij de patiënt?

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.