Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Marinela Olaroiu Wim van den Heuvel
17 mei 2011 1 minuut leestijd

‘Kwaliteitsinstituut overbodig maken’ (2)

Plaats een reactie

Het interview met Marcel Daniëls is ons uit het hart gegrepen (MC 14/2011: 856). We willen nog verder gaan. Het instituut moet er niet komen. Inderdaad kwaliteit van zorg is ‘een dokter in een gesprek van mens tot mens’. De huidige indicatoren missen de essentie van de zorg. De overheid stuurt dit door via de Kwaliteitswet Zorginstellingen te bepalen wat moet worden vastgelegd voor kwaliteitszorg. Ontwikkelingsinstituten ontwerpen de indicatoren met geld van de overheid. Kwaliteitsmanagement móet, dus zijn er vele ‘indicatorenprojecten’. Ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren voor de zorg is een bedrijfstak zonder noodzakelijk inhoudelijke kennis van de zorg. Het resultaat is een brede, bureaucratische verzameling van data via registratiesystemen en enquêtes.

De keuze van kwaliteitsindicatoren hangt samen met de ‘visie’ van de ‘ontwerper’ op kwaliteit. De ‘visie’ is: indicatoren zijn nodig voor interne (bij)sturing, voor controle, voor externe verantwoording, voor vergelijking. Managers verzamelen daarom gegevens. De indicatoren gaan niet over (be)handelen in de zorg. Kwaliteit gaat juist over dat handelen. Hulpverlener en patiënt gaan over dat handelen, niet de manager.

Veel gebruikte indicatoren zijn niet geschikt om bij te dragen aan een verbetering van kwaliteit van zorg. Bijvoorbeeld, een veelvoorkomende kwaliteitsindicator is ‘het aantal meldingen van incidenten’. Zijn veel of weinig meldingen een teken van kwaliteit? De aard van het incident is daarnaast relevanter dan het aantal.

Indicatoren knippen de zorg in stukjes. Daarmee verdwijnt het overzicht over en de samenhang in de zorg. Managers zoeken overzicht, geen samenhang. Indicatoren moeten over de essentie van de zorg gaan. De Orde van Medisch Specialisten pleit voor een ‘reëlere’ definitie: ‘Steeds beter voldoen aan de noden en wensen van de patiënt.’ Deze omschrijving komt in de buurt. Het interview geeft hoop voor echte kwaliteit van zorg.

Spaubeek, april 2011

Marinela Olaroiu, specialist ouderengeneeskunde
Wim van den Heuvel, hoogleraar Zorgwetenschappen, UMC Groningen

  • Meer brieven

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.