KNMG: ‘Preventiebeleid ongezond eten te vrijblijvend’
1 reactieDe op kinderen gerichte marketing voor ongezonde voeding moet aan banden, vindt de KNMG. Ze wil wet- en regelgeving voor een ‘acceptabel’ niveau van zout, suiker en vet in voedingsproducten om de volksgezondheid te bevorderen.
Het huidige preventiebeleid blijkt te vrijblijvend, stelt de artsenorganisatie vandaag. Het beleid ontstijgt ‘onvoldoende het niveau van experimenten en lokale initiatieven’. Volgens de KNMG dient preventie een prominente plaats te hebben binnen én buiten de gezondheidszorg. Adequate financiering van preventieve maatregelen is hierbij noodzakelijk.
Kinderen groeien op in een dikmakende omgeving, zegt de KNMG. In Nederland heeft één op de zeven kinderen onder de 13 jaar overgewicht. Marketing gericht op kinderen draagt hieraan bij door de consumptie van ongezonde voedingsmiddelen te stimuleren. De Nederlandse Reclame Code is een vorm van zelfregulering die ten aanzien van kinderen te vrijblijvend is.
‘Wettelijke maatregelen zijn noodzakelijk’, zegt de KNMG. ‘Marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid.’ De Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde en de Europese artsenorganisatie CPME propageren dit al enige jaren.
Vorige week maakte staatssecretaris Van Rijn bekend dat film- en stripfiguren zoals de Minions in de loop van 2017van verpakkingen van ongezond voedsel verdwijnen. De levensmiddelenbranche heeft toegezegd de marketing aan te scherpen. Ook werd bekend dat in Engeland vanaf juli 2017 een verbod komt op online reclame voor te vet en zoet eten.
Lees ook:- Er zijn nog geen reacties