KLM vrijuit na anafylactische shock
Plaats een reactieKLM hoeft geen schadevergoeding te betalen aan een passagier die als gevolg van een allergische reactie in een anafylactische shock is geraakt.
Het gebeurde in april 2009, tijdens een KLM-vlucht van Amsterdam naar Ghana; een aan boord aanwezige arts verleende eerste hulp en adviseerde de gezagvoerder om direct te landen, in Madrid. De passagier werd in het ziekenhuis opgenomen.
Naar eigen zeggen had de man het cabinepersoneel gezegd ‘dodelijk allergisch’ te zijn voor noten en schaaldieren. Daarop had hij samen met een stewardess de menukaart doorgenomen en gekozen voor een couscousgerecht, dat hij volgens haar gerust kon nuttigen. Kort daarna trad de allergische reactie op. De couscous móest dus wel noten of schaaldieren hebben bevat, leidde de man daaruit af. Hij eiste ruim een miljoen euro schadevergoeding.
Blijkens een door KLM overlegde ingrediëntenlijst zaten er echter noten noch schaaldieren in de couscous. De suggestie van de passagier dat er misschien toch ergens een nootje in de schotel terecht was gekomen, wees de Amsterdamse rechter als louter theoretisch van de hand. Het kan dan ook niet anders dan dat de allergie ernstiger was dan de passagier vooraf had gezegd, oordeelde hij. En van de stewardess mag niet zoveel medische kennis worden verwacht dat zij dat had kunnen vermoeden.
De rechter wees de eis van de passagier deze week dan ook af en veroordeelde hem tot het betalen van de proceskosten, bijna 10.000 euro.
Joost Visser
In 2009 schreven dokters in Medisch Contact over hun ervaringen met noodgevallen tijdens hun vakantie: Is er een dokter op het strand?

- Er zijn nog geen reacties