Klant is koning op zorgmarkt (3)
Plaats een reactieDe samenwerking lijdt niet onder marktwerking schrijft Van Mierlo (MC 47/2004: 1857). De ervaring in België leert echter dat de collegialiteit daar veel minder is, aangezien sommige artsen klanten werven door zichzelf als doortastender voor te stellen dan hun collegas. Meestal houdt dit dan meer technisch onderzoek en ingrijpen in, waardoor de zorg meteen duurder wordt. De toename van kosten is alleen te wijten aan administratie; hierbij worden (politieke) klantenbinding en overconsumptie vergeten.
Verschillende zorgpakketten moeten komen met verschillende prijskaartjes. Ik moet dus als arts eerst naar de polis kijken om te zien hoe ik de patiënt moet behandelen. Dat is vragen om Amerikaanse toestanden, waarbij armen alleen voor oplapwerk op de SEH terechtkunnen. Dit ondergraaft een belangrijk punt van consensus in de Nederlandse maatschappij, namelijk dat iedereen recht heeft op zorg van topkwaliteit. Ook de solidariteit krijgt hiermee een flinke klap.
Dat de communistische aanbodplanning in de zorg tot bureaucratie leidt, vind ik ook. Een andere belangrijk deel van de bureaucratie is echter georganiseerd uit wantrouwen tegenover de zorgverleners, bijvoorbeeld de RIOs, benchmarkinstituten en het UWV.Wat ook opvalt is dat sedert er een vrije markt is in de gezondheidszorg de werkingskosten van zorgverzekeraars nogal explosief zijn toegenomen.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de overheid een erg complexe en onvolledige markt zoals de gezondheidszorg kan laten concurreren als het nog niet eens lukt om taxis en treinen te laten concurreren.
Wat de oproep tot experimenteren in de zorgsector betreft, houd ik mijn hart vast. Hier kunnen doden bij vallen. In de gezondheidssector gaat het mijns inziens nog steeds om iets belangrijkers dan centen.
Eindhoven, december 2004
Geert Slock, huisarts
- Er zijn nog geen reacties