Laatste nieuws
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Keuring

1 reactie

Artsen zijn lastige patiënten, maar nu ik sinds een jaar zelf geconfronteerd ben met een progressieve neurologische aandoening probeer ik mij zo netjes mogelijk te gedragen. Soms wordt het je echter te veel.

Een keuring voor een invalidenkaart laat eerst maanden op zich wachten. Het kan niet in de gemeente waar ik woon, vertelt de instantie die mij moet keuren. Eerst moet het 30 kilometer verderop; later wordt de afspraak verplaatst naar een gemeente 40 kilometer verderop. Mijn vrouw moet als directeur van een zorginstelling dus een halve dag vrij nemen.

Als ik door de gang loop naar de ruimte waar ik gekeurd moet worden, zegt de keuringsarts bij de drempel: ‘Ik heb het al gezien.’ Velen beschrijven zoiets als ‘toen knapte er iets in mij’.

Ik had namelijk al geprotesteerd tegen de gang van zaken omdat ik bijna niet kan lopen en ook aangeboden om het volledige dossier van de zeven neurologen die ik het afgelopen jaar gezien heb toe te sturen, maar men bezwoer mij dat een echte keuring noodzakelijk was.

Een briefwisseling met de directeur van de keuringsinstantie leverde, behalve bijna een pagina medeleven van zijn kant, weinig op: hij was door ‘contracten met de gemeente en met de medische beroepsverenigingen’ gebonden aan deze gang van zaken. Op mijn vraag naar de inhoud van deze contracten kwam geen antwoord. De medische beroepsverenigingen wisten niets van dergelijke contracten, de gemeente waar ik woonde vertelde pas na een WOB-verzoek dat in hun afspraken overeengekomen is dat de keuring ofwel in de woonplaats van betrokkene plaatsvindt ofwel kan gebeuren door huisbezoek in geval van invaliditeit ofwel op basis van relevante medische stukken.

Meestal staat de patiënt bij een keuring letterlijk in zijn hemd, maar ik meen dat in dit geval de keuringsinstantie zelf compleet in zijn hemd staat. Want terwijl de website overloopt van de klantvriendelijkheid en een sausje van medeleven, struikel je in de praktijk over kafkaëske en patiëntonvriendelijke regeltjes die gevolgd moeten worden, zoals tegenwoordig zo vaak in de zorg.

Heeft u ook een perikel? Stuur uw verhaal naar redactie@medischcontact.nl

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Roel Melchers

    bedrijfsarts, Houten

    De scribent rept van ' Kafkaëske en patiëntonvriendelijke regeltjes die gevolgd moeten worden zoals tegenwoordig zo vaak in de zorg'.

    Maar... een keuring heeft niets met zorg te maken...
    Dit is een wijd verbreid misverstand. Iemand keuren of medis...ch beoordelen betekent juist niet dat er gezorgd wordt!

    Zo krijgen, ex de nieuwe wet elektronisch patiëntendossier, bedrijfs- en verzekeringsartsen (en andere artsen die keuringen verrichten) GEEN toegang tot zorgdossiers. Verschaffen ze zich wel toegang tot deze verboden dossiers, dan is er sprake van een overtreding die eventueel bestraft kan worden met verwijdering uit het BIG-register.

    Het resultaat van een medische keuring of beoordeling wordt gebruikt buiten de arts-patiëntrelatie. Doel is een rechtvaardige manier van verdeling van schaars goed zoals een invalidenparkeerkaart, vergoeding van annuleringskosten of loon voor een verzuimende werknemer.

    Ja en die keuringsinstanties hebben zo hun eigen regeltjes.

    Maar onthoud: keuren heeft NIETS met zorg te maken...!

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.