Laatste nieuws
2 minuten leestijd
Federatienieuws

JA! zomer 2011

Plaats een reactie

JA! (Jeugdgezondheidszorg Actueel!) is het tijdschrift van de Artsen Jeugdgezondheidszorg Nederland (AJN). Het besteedt aandacht aan alle aspecten van de beroepsuitoefening van de artsen in de jeugdgezondheidszorg (JGZ), zoals de uitvoering, politiek (op landelijk, regionaal en lokaal niveau), wetenschappelijke ontwikkelingen, nascholing en verenigingsnieuws. Het zomernummer van JA! heeft als thema ‘Intelligentie’.

In de JGZ ligt over het algemeen de focus op het opsporen van kinderen die achterblijven in de ontwikkeling, ook in de mentale ontwikkeling. We zeggen niet zo gauw: laten we de bovengemiddeld intelligente kinderen eens opsporen? Het idee leeft dat het niet nodig is om aan hen speciale aandacht te besteden. Dat deze kinderen wel degelijk problemen kunnen krijgen als deze begaafdheid niet onderkend wordt, beschrijft Lianne Hoogeveen van het Centrum Hoogbegaafdheidsonderzoek in Nijmegen. De JGZ kan door tijdige herkenning van de gedragingen bij meerbegaafdheid de ouders adviseren over de mogelijkheden van kinderdagverblijf en school. Ook scholen willen hun meerbegaafde leerlingen herkennen en een leeraanbod naar behoefte aanbieden, zoals blijkt uit het vragenlijstinterview dat door leerkrachten van diverse scholen is beantwoord. Een aantal onderwijsprojecten wordt beschreven waarin verrijkt lesmateriaal stimulerend werkt en ervoor zorgt dat het kind zich op zijn eigen niveau kan ontwikkelen.

In deze editie is ook over andere aan intelligentie gerelateerde onderwerpen te lezen. We weten dat lage SES, armoede en sociale participatie vaak in negatieve zin samengaan. Toch wil armoede niet automatisch zeggen dat een kind niet zou kunnen slagen in schoolopleiding en maatschappij. De stimulerende rol van ouders is een belangrijke factor voor de schoolresultaten van hun kind. De JGZ kan ouders hierbij ondersteunen. Als hulpmiddel om ontwikkelingsvragen te detecteren, kan voor het jonge kind de ASQ-vragenlijst gebruikt worden, blijkt uit onderzoek door Ger Ramakers (UVA). Wanneer een kind met ADHD het niet goed doet op school wordt intelligentie-onderzoek aanbevolen, vertelt Marlies van Velzen, arts M&G werkzaam in de ggz. In de vaste rubriek ‘Uit de praktijk’ notities van een ervaringsdeskundige met Asperger.

Ten slotte geven wellicht ook de overige rubrieken, waaronder de vaste rubriek interview van een JGZ’er met onderzoekambities, u leesplezier en informatie.

Wilt u een artikel plaatsen in JA!? Stuur dan een e-mail naar ja@artsenjgz.nl. Hebt u belangstelling voor een abonnement? AJN-leden ontvangen JA! automatisch. Niet-leden kunnen zich abonneren via het secretariaat van de AJN, Postbus 24, 2160 AA Lisse.

Federatienieuws jeugdgezondheidszorg
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.