Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Joost Visser
17 juni 2017 9 minuten leestijd
arts en patiënt

‘Interesse in de patiënt levert juist tijd óp’

Oud-huisarts promoveert op empathisch communiceren

1 reactie
getty images
getty images

Empathisch werken loont, schrijft oud-huisarts Frans Derksen in zijn proefschrift. Huisartsen hebben meer plezier in hun werk, en patiënten voelen zich gezien. Maar in de praktijk schiet empathie er wel eens bij in.

Nieuwsgierig, inlevend. Voor Frans Derksen (70) is dát de manier waarop huisartsen hun patiënten tegemoet zouden moeten treden. Een paar jaar geleden beschreef hij die grondhouding in het boekje Empathie, bestaat ze nog? (2010), bestemd voor startende huisartsen. Destijds beschreef hij vooral casuïstiek, uit zijn jarenlange ervaring in een huisartsenpraktijk in Doetinchem – vanaf 1975 achtereenvolgens als assistent, associé in een duomaatschap en solist.

print dit artikel
huisartsgeneeskunde communicatie
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Ina Stricker-van der Veldt, Verpleegkundige in opleiding , Klazienaveen 23-06-2017 13:28

    "Hoe belangrijk een stukje medeleven is.
    Ruim 2 jaar geleden stierf mijn man plotseling. Ik had al geruime tijd wat klachten en achtte het nu wel noodzakelijk om eens uit te laten zoeken waar die klachten vandaan kwamen. De huisarts stuurde mij door naar een neuroloog. Ik vertelde dat mijn man kortgeleden overleden was en ik nu graag wilde weten wat ik had, omdat ik nog 14 jaar hard moest werken (geen pensioen man en geen weduwe-uitkering). Zijn reactie was: "Dat moeten er wel meer".
    Hij zei verder dat hij niets kon vinden. Ik verliet zijn kamer en daarna volledig overstuur het ziekenhuis. Een paar woorden zoals "Gecondoleerd" of "Wat erg voor u" waren helender geweest. Het raakt mij nu nog steeds. (Ook de klachten zijn trouwens nog niet weg, maar dat terzijde)
    "