Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
09 december 2014 2 minuten leestijd
Nieuws

Inkoopbeleid dure medicijnen Achmea mag van rechter

Plaats een reactie

Zorgverzekeraar Achmea mag artsen stimuleren om de goedkoopste biological voor te schrijven binnen een indicatiegebied als reuma of psoriasis, zo oordeelde de rechter. De zorgverzekeraar voert hiermee een rangorde voor dure geneesmiddelen in, en deelt in de opbrengsten.

Achmea heeft een nieuwe inkoopprocedure gemaakt voor dure (add-on) geneesmiddelen. Ziekenhuizen krijgen van de verzekeraar een ranglijst per indicatiegebied, en gebruiken die bij het voorschrijven. De ranglijst is gemaakt op basis van offertes van fabrikanten van dure geneesmiddelen, het goedkoopste middel staat bovenaan. Bij de subcutane TNF-alfaremmers voor reumatoïde artritis staat certolizumab (Cimzia) bijvoorbeeld op nummer 1, en golimumab (Simponi) op 2. Voor de intraveneuze TNF-alfaremmers volgt in februari een ranglijst, wanneer de eerste biosimilars van infliximab op de markt komen. Het beleid gaat per 1 januari 2015 in.

Farmaceutisch bedrijf Janssen en de Psoriasis Vereniging Nederland hadden een rechtszaak aangespannen tegen dit beleid, en op alle punten verloren. Ze denken nu over een beroep. Volgens Janssen mogen verzekeraars alleen het recht op toegang tot een geneesmiddel beperken als de verschillende middelen identiek zijn. ‘De wet staat niet toe dat ze dit ook doen bij geneesmiddelen die niet identiek zijn en verschillende werkzame stoffen bevatten’, aldus het persbericht van Janssen. De rechter vindt dat het inkoopbeleid van Achmea geen inbreuk maakt op de onafhankelijkheid van artsen.

Ook beperkt het verzekerden niet in hun keuzevrijheid. Artsen kunnen nog steeds kiezen voor alle biologicals, maar spreken wel af dat ze bij 80 procent van de declaraties voor nieuwe gebruikers het goedkoopste middel hebben gekozen. Zo niet, dan ‘volgt er een gesprek’. Het is dus geen kwestie van opgelegde quota van de zorgverzekeraar, maar van ‘brede behandelopties in de markt houden, voor een acceptabele prijs’, volgens projectleider gezamenlijke inkoop Marco D’Agata.

Wanneer het ziekenhuis meedoet met deze procedure, profiteert het van een derde van de bespaarde kosten. Een derde gaat naar de verzekerden, en de laatste derde gaat naar een gedeelde innovatieagenda waar ziekenhuizen en verzekerden van profiteren. Er zijn nu negentien ziekenhuizen aangesloten en Achmea verwacht een miljoenenbesparing met dit nieuwe beleid. 

Het lijkt op het preferentiebeleid dat al bestaat voor gewone geneesmiddelen in de eerste lijn, maar er zijn een aantal verschillen, volgens D’Agata. ‘Bij het preferentiebeleid worden geneesmiddelen uitgesloten van vergoeding, terwijl in dit beleid alle middelen beschikbaar blijven en zelfs tot het NZa-maximum vergoed worden. Ook wordt de winst gedeeld onder ziekenhuizen, verzekerden en innovatie’, aldus de projectleider.

Ziekenhuizen toucheren nu 100 procent van de kortingen die ze bedingen voor hun geneesmiddelen. Toch zullen de meeste ziekenhuizen gaan profiteren van dit inkoopbeleid, verwacht D’Agata. ‘Door de combi van grotere volumes en gebundelde kennis over de geneesmiddelen, is er een betere prijs bedongen. Ook worden bestaande inkoopmethoden van ziekenhuizen, zoals een formularium, momenteel niet overal even goed nageleefd, dus ook daar zit winst.’

Achmea heeft eerst geprobeerd landelijk steun te krijgen maar het was toen ‘te vroeg om de wetenschappelijke verenigingen volledig betrokken te krijgen’. Daarom zijn de afspraken gemaakt op ziekenhuisniveau met gelegenheid voor inbreng van de specialisten ter plaatse, volgens D’Agata.
 
Heleen Croonen

Meer over de inkoop van tnf-alfaremmers van Achmea

© iStock
© iStock
print dit artikel
Nieuws biologicals dure geneesmiddelen
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties
 
Akkoord Cookievoorkeuren aanpassen

Medisch Contact gebruikt cookies en scripts om uw gebruik van onze website geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en op uw profiel afgestemde advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we cookies en scripts om integratie met social media (Twitter, Facebook, LinkedIn, etc.) mogelijk te maken. Meer informatie vindt u in onze cookieverklaring en in onze Privacyverklaring