Laatste nieuws
Joost Visser
2 minuten leestijd
Nieuws

IGZ: ‘Meld klachten direct aan ons’

Plaats een reactie

Als burgers niet tevreden zijn over de manier waarop de Inspectie voor de Gezondheidszorg  hen heeft behandeld, moeten ze dat bij de IGZ zelf melden. Zo reageert de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) op de uitzending van tv-programma Tros Radar, gisteravond. Daarin werd de lancering aangekondigd van een meldpunt waar burgers, zorgprofessionals en advocaten negatieve ervaringen met de IGZ kunnen melden.

In een reactie aan Medisch Contact schrijft een woordvoerster van de IGZ: ‘Zoals wij ook van patiënten verwachten dat zij hun klacht in eerste instantie neerleggen bij de zorginstelling of professional die hen zorg heeft verleend, zo gaan wij er ook vanuit dat burgers en zorgprofessionals die niet tevreden zijn over hoe zij zijn behandeld door de inspectie, dit bij ons melden.’ De inspecteur-generaal kan besluiten de klacht voor te leggen aan de klachtadviescommissie, zo schrijft zij verder. Is de klager dan nog niet tevreden, dan kan deze bijvoorbeeld de Nationale ombudsman inschakelen.

In een uitvoerige schriftelijke reactie aan de redactie van Tros Radar schrijft de IGZ dat er een ‘hardnekkig verschil’ is tussen wat de inspectie doet en wat het publiek van haar verwacht:  ‘De burger en de politiek verwacht van de IGZ dat zij iedere individuele klacht over de zorg zelf behandelt en zelf onderzoekt, de onderste steen boven haalt en als het kan de zorginstelling of zorgverlener straft voor diens fout door naar de tuchtrechter te stappen.

Maar zo is het toezicht op de zorg niet ingericht.’ De IGZ heeft vooral een controlerende taak en houdt risicogebaseerd systeemtoezicht, zo staat in de reactie. Zorginstellingen en zorgverleners zijn verplicht een calamiteit bij de inspectie te melden, en ook burgers kunnen klagen over onverantwoorde zorg. De inspectie zal vervolgens willen weten of er sprake is van een structureel probleem. Is dat het geval, dan doet ze zelf aanvullend onderzoek of stapt ze naar de tuchtrechter.

Waarom heeft de IGZ dit vermeende verschil niet tijdens de uitzending zelf verduidelijkt? ‘Door de brede opzet van het programma en de korte reactietijd voor ons zou er onvoldoende gelegenheid zijn om het verhaal van de inspectie op een goede manier voor het voetlicht te brengen’, schrijft de woordvoerder. ‘Daarom hebben we ervoor gekozen ons antwoord aan Radar schriftelijk te geven.’

Joost Visser

Links:
Reactie IGZ aan Radar


Tros Radar over de IGZ

lees ook:

Meldpunt voor klachten over de IGZ

Interview met Gerrit van der Wal: Boodschapper van het slechte nieuws

beeld: Thinkstock
beeld: Thinkstock
Nieuws IGZ inspectie
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.