Laatste nieuws
Joost Visser
2 minuten leestijd

Huisartsínkomen steeg niet, resultaat wel

3 reacties

Niet het inkomen van huisartsen is sinds 2006 ‘rap gestegen’, maar het financieel resultaat van de huisartspraktijken, dat wil zeggen de omzet minus de praktijkkosten.

Dat zegt Nivel-onderzoeker Madelon Kroneman naar aanleiding van de ophef over onderzoek van het instituut naar de ontwikkeling van huisartseninkomens in West-Europa. Ook Medisch Contact berichtte medio december dat het inkomen van de Nederlandse huisarts sinds 2006 ‘rap’ is gestegen.  De term ‘inkomen’ is ongelukkig gekozen, erkent Kroneman: ‘Het gaat in feite om het financieel resultaat, dat is de omzet minus de kosten van bijvoorbeeld personeel en huisvesting, en andere praktijkkosten. Zaken als de pensioenbijdrage, verzekeringen en belastingen moeten daarvan nog worden afgetrokken. Hoeveel geld daarmee is gemoeid, verschilt van land tot land.’

Dat menige huisarts zich niet in het bericht herkende, zegt Kroneman, komt ook door de enorme variatie tussen de praktijken: ‘Volgens een rapport van de Nederlandse Zorgautoriteit varieerde het resultaat per fulltime werkende huisarts in 2010 tussen de 10.000 en de 500.000 euro. Maar waaruit die verschillen voortkomen, is niet bekend.’  Ook de stelselwijziging van 2006 kan de gegevens hebben vertroebeld, voegt  zij daaraan toe. ‘Tot dat jaar waren geen exacte cijfers bekend. We hebben die moeten afleiden uit productiegegevens van de huisartsen, zoals het aantal consulten en de verhouding per praktijk tussen particuliere en bij het ziekenfonds verzekerde patiënten. Het kan zijn dat we het resultaat in de periode 2000 tot 2006 systematisch te laag hebben ingeschat.’  Een laatste vertekening kan zijn veroorzaakt door het feit dat het onderzoek stopt in het jaar 2010: ‘Het is goed mogelijk dat het gemiddelde resultaat daarna is gedaald, als gevolg van de verschillende tariefmaatregelen.’

Voor Nederland hebben de onderzoekers gebruikgemaakt van gegevens van Vektis, de NZa en het CBS. Voor de periode 2000-2005 werd gebruikgemaakt van gegevens van de Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk, uitgevoerd door het Nivel, en de tariefbeschikkingen van de toenmalige CTG/Zaio.  Kroneman: ‘Ons onderzoek betreft zowel huisartsen in loondienst als vrijgevestigde huisartsen. In de beschrijving van de resultaten hebben we voor beide groepen het woord ‘inkomen’ gebruikt. Dat heeft tot verwarring gezorgd. Jammer, want het onderzoek zelf is zorgvuldig uitgevoerd.’

Joost Visser

Lees ook:

beeld: Thinkstock
beeld: Thinkstock
inkomen huisartsen huisartseninkomens Nivel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • G K Mitrasing

    Vogelvrije Huisarts, Heerhugowaard

    De term is helemaal niet "ongelukkig" gekozen.... geloofwaardig klinkt het niet
    Overigens kun je veel helderder krijgen hoe het staat met het inkomen van huisartsen: bellen naar de belastingdienst. De uitkomst zal waarschijnlijk de minister van VWS e...n NZa niet bevallen dus doen ze dat dan ook maar niet.

  • Bart Bruijn

    Huisarts, STREEFKERK

    Lees eens, dit stukje en hoe het geheel tot stand is gekomen en wat ze er daarna over zeggen.

    Algemeen: een zorgvuldig uitgevoerd waardeloos onderzoek, waaruit ik niet snap hoe ze er conclusies uit kunnen trekken en daarna een zorgvuldig uitgevoerd...e waardeloze voorlichting, waar ik de schouderophalende term: "Jammer," nog meer schokkend vind.

    Ik zou, in de schoenen van deze 'voorlichter' niet weten hoe ik mijn verontschuldigingen op zo nederig mogelijke wijze kenbaar zou moeten maken en vrijwel smelten van schaamte.

    Zo niet Nivel.

  • W.J. Jongejan

    huisarts n.p. , Woerden nl

    Mooipraat, geen zweem van een excuus, en verhullend woordgebruik. Iedere belastingplichtige weet wat het verschil is tussen het bedrijfsresultaat en inkomen, zo niet dus het NIVEL.
    Door te zeggen dat de term "inkomen" ongelukkig gekozen bruuskeert me...n de beroepsgroep eens te meer.
    Overigens voldoet het nu pas(na drie maanden) reageren aan de PR-regels voor dit soort dommigheden. Een paar maanden wachten tot de zaak wat in de vergetelheid is en dan met een halfslachtige verklaring komen zonder excuus. Angst voor gezichtsverlies is de drijvende kracht.
    En dat terwijl snel "sorry" zeggen veel beter zou zijn geweest voor het eigen imago van het Nivel.
    Hetzelfde geldt voor de omgang met patiënten. Als i.p.v. een "excuus" vaag gedraai volgt brengt dat laatste veel meer schade toe.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.