Laatste nieuws
Joost Visser
1 minuut leestijd
Nieuws

Huisartsenposten zien ernstiger klachten

8 reacties

De ernst van zorgvragen op huisartsenposten neemt steeds verder toe, vooral tijdens consulten en visites. Het aantal face-to-facecontacten stijgt licht.

Dat blijkt uit de landelijke benchmark onder huisartsenposten van bracheorganisatie InEen. In 2009 was bij 4 procent van de consulten en 30 procent van de visites sprake van een hoogurgente hulpvraag (U0, U1 en U2), in 2013 was dat gestegen tot 12 procent, respectievelijk 42 procent; bij telefonische consulten is niet meer dan 2 procent (2009) tot 6 procent (2013) hoogurgent.

De cijfers bevestigen het beeld dat de verschuiving van de zelfverwijzers van de SEH naar de huisartsenpost gestaag doorzet, stelt InEen: ‘Waarschijnlijk komt een groeiend deel van de kosten van huisartsenposten voort uit substitutie van tweedelijnszorg.’

In 2013 declareerden de 121 huisartsenposten samen 3,9 miljoen verrichtingen, tegen 4 miljoen in 2012, een lichte daling dus. De helft van deze verrichtingen (50%) betreft consulten; telefonische consulten (40%) en vooral visites (10%) zijn in de minderheid. Vergeleken met het jaar daarvoor nam het aantal consulten en visites in 2013 iets toe (met 0,1 en 0,4%) en het aantal telefonische consulten iets af (met 4,3%).

Daarnaar gevraagd, vonden Amersfoortse huisartsen twee derde van de door henzelf uitgevoerde consulten ook achteraf medisch noodzakelijk, zo bleek onlangs uit onderzoek van het Radboudumc. Veel medisch niet-noodzakelijke consulten waren volgens hen met een telefonisch consult te voorkomen geweest.

Joost Visser

Benchmarkbulletin huisartsenposten 2013

Lees ook:

© iStock
© iStock
Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • R.A.F. de Lind Van Wijngaarden

    Anesthesioloog, WASSENAAR Nederland

    Met het NTS triagesysteem heb ik een slechte ervaring. Mijn echtgenote was 28 april ernstig ziek. De baliemedewerkster van de spoedhuisartsendienst in Den Haag wilde de hulp 24 uur uitstellen. Toen ik zei dat ze dan wel overleden zou zijn,kreeg ik ee...n grote mond. Pas toen ik dreigde zelf de ambulance te bellen en uit het verdere gesprek bleek dat ik arts was, raadpleegde zij de huisarts, die er een spoedconsult van maakte en drie kwartier later lag mijn echtgenote in de ambulance. Zowel de dienstdoend huisarts als de specialist onderschreven mijn stelling dat mijn echtgenote de volgende ochtend niet gehaald zou hebben. Dankzij intensive Care en een spoedoperatie leeft zij nog. Het irriteert mij dat een echtgenote van een niet arts volgens dit systeem is gedoemd te sterven. Ik heb hier diverse keren al een lezing over gegeven (voor niet-medici). Daarmee hoop ik de patient mondiger te maken tegenover de huisartsenspioeddienst.

  • Jos Rensing

    huisarts, den Haag

    Waarde collega de Wind van Wijngaarden.
    Ik respecteer uw emotie mbt tot de ziekte van uw echtgenote ten volle.

    Anderzijds zijn bijdragen zoals de uwe, waarbij geen enkele informatie over het ziektebeeld, de gepresenteerde klachten, de diagnose en he...t beloop wordt gegeven geen bijdrage aan een betekenisvolle oordeelsvorming van degenen die uw bijdrage lezen.
    Ik hoop dat u in uw lezingen voor leken meer concrete informatie geeft. Naar mijn ervaring zijn de meeste burgers al mondig genoeg tegenover hulpverleners.

  • F.J. Boute

    huisarts, ROTTERDAM Nederland

    Sinds vorig najaar is ook in Rotterdam het NTStriagesysteem geintroduceerd en de U2 en hoger zijn als een raket in aantallen gestegen. Het triagesysteem deugt niet.Als proef is er in Rotterdam een tweede triage op de post van de aan de telefoon beoor...deelde U2. Dubbele triage is al een teken van het falen van NTS. Dit gaat ten koste van de kwaliteit en geeft meer irritatie en spanningen bij zowel de patienten als bij de hulpverleners. Waar de conclusie van Ineen op gebaseerd is, is mij onbekend en is niet gebaseerd op de werkelijkheid.
    Jos Rensing je commentaar op het artikel eerder in MC over achteraf ' Medisch Noodzakelijk" is verhelderend en geeft weer hoe wij huisartsen toch steeds geconfronteerd worden met een andere werkelijkheid dan die wij ervaren en in Rotterdam al eens een 'onderbuiksgevoel' werd genoemd, met het MCartikel als bewijs.
    Misschien wordt het tijd dat vrijgevestigde huisartsen doorheen Nederland eens gezamenlijk gaan afvragen of de huidige avond-nacht- en weekenddiensten wel voldoen aan het criterium spoeddienst. En natuurlijk opnieuw eens bezien of de fooi voor het werk wel reeel is.

  • Marc van Wijk

    Huisarts, Delft

    Blijft de vraag: hoe is medisch noodzakelijk gedefinieerd? Ongerustheid lijkt mij een invoelbare reden om de HAP te consulteren. Is dat niet een van de belangrijkste taken van de huisarts: ongerustheid kaderen en zo mogelijk wegnemen? Lijkt mij een g...oede invoelbare reden om de huisarts te bezoeken. Het moment en de mate van ongerustheid is nu eenmaal onvermijdelijk niet gebonden aan kantoortijden

  • G K Mitrasing

    Vogelvrije Huisarts, Heerhugowaard

    Men moet zich eens realiseren hoe ervaren, goed opgeleide dokterassistentes onzeker worden van dit systeem. Hoe assitentes, die zich niet houden aan het NTS systeem, negatieve reacties krijgen van defensieve directies op huisartsenposten. Directies d...ie alleen maar bang zijn voor het oordeeel van de IGZ en de Media.

  • J.W. Versteeg

    huisarts, VEGHEL Nederland

    Een andere verklaring voor dit fenomeen zou kunnen zijn dat er door veranderingen in de triagemethodieken voor dezelfde hulpvragen nu een hogere urgentie wordt toegekend. Ik heb zeker het gevoel dat dat op onze huisartsenpost een rol speelt. Het geno...emde verschil tussen 2009 en 2013 is namelijk absurd groot en naar mijn overtuiging berust dit veel meer op andere urgentietoekenning dan op werkelijke verschuiving van de problematiek.

  • Jos Rensing

    huisarts, den Haag

    Collega Versteeg veronderstelt dat het NTS triage systeem heeft geleid tot een toename van het aantal "hoogurgente" consulten en visites. Ik deel zijn veronderstelling en ik hoor van al mijn collega's in den haag hetzelfde.
    Ik denk dat iedere huisart...s die dienst doet op een huisartsenpost zich de afgelopen jaren heeft verbaasd over de discrepantie tussen het resultaat van triage en de reële onderzoeksbevindingen.
    Het NTS triage systeem heeft een probleem dat waarschijnlijk voortkomt uit de opvatting "better safe than sorrow".
    Overigens is de opmerking van Joost Visser: " Amersfoortse huisartsen vonden twee derde van de door henzelf uitgevoerde consulten ook achteraf medisch noodzakelijk " niet juist. Deze huisartsen vonden een veel kleiner aantal consulten medisch noodzakelijk en pas na de vraag of zij de hulpvraag niet noodzakelijk maar dan wel invoelbaar vonden kwamen de onderzoekers tot het getal van twee derde.

  • J. Goudswaard

    huisarts, AMSTERDAM Nederland

    Het zou goed zijn als iemand antwoord kan geven op de mogelijke verklaring van J.W. Versteeg. Anders zou een kop als: "Huisartsenposten vinden dezelfde klachten ernstiger dan voorheen", meer op zijn plaats zijn.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.