Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Nieuws

Huisarts Tack overdonderd door reacties open brief

3 reacties

Overdonderd. Zo voelt huisarts Marloes Tack zich na alle reacties die ze kreeg op haar open brief over de bureaucratische rompslomp waar ze tegenaan loopt. Ze is hoopvol dat de combinatie van nieuwe bewindslieden plus de toenemende weerstand onder artsen tegen de registratiedruk voldoende is om een verandering in gang te zetten.

Tack (35) is huisarts in Rockanje, met een eigen praktijk in een gezondheidscentrum. Sinds ze in 2010 huisarts werd, merkte ze hoe de administratielast toenam. In december schreef ze in Medisch Contact een open brief aan de ministers en staatssecretaris van VWS. Onder de hartenkreet ‘Laat mij doen waarvoor ik ben opgeleid’ schetste Tack in haar brief de administratieve, geldverslindende strijd die ze moest voeren om een nieuwe katheter te regelen, nadat ze er eentje uit haar praktijkvoorraad aanbracht bij een parkinsonpatiënt thuis.

Veel reacties

De brief riep veel reacties op van artsen die haar frustraties herkenbaar noemden. En het Tweede Kamerlid Joba van den Berg (CDA) verwees naar Tacks relaas toen de Tweede Kamer tijdens het VWS-begrotingsdebat kwam te spreken over het verminderen van regeldruk in de zorg. Minister voor Medische Zorg Bruno Bruins besloot vervolgens een open brief in reactie op Tacks brief te schrijven naar Medisch Contact, ook namens zijn collega’s Hugo de Jonge (minister van VWS) en Paul Blokhuis (staatssecretaris van VWS).

Tack ontving zelf ook de nodige mails, blikt ze terug op de reuring die is ontstaan. ‘Daar sprak veel herkenning en frustratie uit. Ik ben onder de indruk van de hevige emoties die het ook losmaakt, niet alleen bij huisartsen, maar ook bij specialisten in de tweede lijn en zorggerelateerde bestuurders. Het zegt iets over het belang van het onderwerp.’

Politiek

Ook van de VWS-bewindslieden ontving Tack in december al een mail waarin ze haar aankondigden dat er een inhoudelijke reactie zou volgen – wat dus via hun open brief gebeurde. ‘Uit hun brief spreekt welwillendheid’, aldus Tack. ‘Alleen al door dit publiek te doen, wat ze niet hadden hoeven doen. Het geeft vertrouwen dat ze zich oprecht zullen inspannen.’

Dat haar brief in de Kamer werd aangehaald, noemt ze ‘een teken dat er vanuit de politiek dus zeker wel interesse is in wat er op de werkvloer gebeurt’. ‘Bovendien bewijst het dat het wel degelijk zin heeft om vanuit de beroepsgroep je stem te laten horen.’

Tack heeft wel een kritische kanttekening bij het ministeriële schrijven. ‘Ik ben er niet overtuigd dat de weg ernaartoe die ze noemen, namelijk regel voor regel schrappen, afdoende is. Dat is net als met een doekje deppen bij een slagaderlijke bloeding. Dan zit er weliswaar geen bloed op het plafond, maar de patiënt red je er niet mee. Je moet echt iets aan de kwaal doen, anders volgen er weer eindeloos nieuwe procedures en formulieren. Mijn betoog ging niet over een katheter. Het ging over een doorgewinterd probleem in het stelsel dat je kunt extrapoleren naar de tweede lijn en de ggz.’

Volgens Tack ‘levert het een bestendiger resultaat op als je zoekt naar aanpassingen van het huidige zorgsysteem, waardoor de noodzaak van die bureaucratie afneemt’. ‘Dat is niet eenvoudig, daar moet op het niveau van een minister een ingreep op volgen. Door de veranderingen van het zorgstelsel in 2006 proberen zorgverzekeraars grip te krijgen op de geleverde zorg. Dat is logisch, omdat het financiële risico bij hen ligt, en kan je ze niet kwalijk nemen. Je kunt niet verwachten dat zij ingrijpen, daar is een minister voor nodig.’

Tack is ook kritisch over de ‘aanname’ in het schrijven van de ministers dat ‘kwaliteit meten leidt tot betere zorg’. ‘Dat wil ik nog weleens zien. Er wordt van alles gemeten, met name door zorgverzekeraars die zicht op de productie en dus de kosten proberen te krijgen. Maar dat lukt niet echt, en we zijn ons ondertussen wel het schompes aan het registreren.’

Hoopvol

Tack zegt hoopvol te zijn over de kans dat er wat verandert. ‘Er liggen nu kansen om de beweging naar verandering te maken. Heus niet alleen door mijn stukje, maar door de toenemende, hoorbare weerstand vanuit zorgverleners. In combinatie met verse mensen op VWS, die met een nieuwe blik naar de zaken kijken. En mensen in zorgland zijn bereid met elkaar te praten, in plaats van over elkaar te zeuren.’

De ministers hebben aangegeven bij Tack op bezoek te komen. Tack: ‘De agenda’s zijn nog niet getrokken, maar ik heb er vertrouwen in dat dat wel zal gebeuren.’

lees ook:

print dit artikel
Nieuws bureaucratie
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen is journalist bij Medisch Contact, met een focus op politiek en financiën.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Arjen van Zwol, Huisarts, Hellevoetsluis 12-01-2018 17:03

    "Mooi wat je brief te weeg brengt collega Tack! Keurig ook dat VWS via medisch contact reageert. Nu nog hopen dat het resulteert in ook echt minder administratieve last.

    Ik zou willen voorstellen dat VWS stempels met rode inkt verspreid onder zorgverleners. Een stempel met daarop een tekst als: “dit document of deze procedure verhoogd mijn administratieve last”.

    De ontvanger en/of aanvrager kunnen zo bekijken of dit formulier nu wel nodig is en dan afschaffen.

    Op een machtiging voor incontinentiebroekjes heb ik bij de vraag: “indicatie?”, wel eens opgeschreven: “om de oren mee te verwarmen”. Werd gewoon goedgekeurd!

    Er valt wel wat te stempelen dan!"

  • Fred Willemsen, Huisarts in ruste, Stadtkyll Deutschland 11-01-2018 22:12

    "Bravo voor collega Tack, die zich de moeite genomen heeft om nu eens eindelijk publiekelijk de wurggreep van de zorgverzekeraars om de hals van de artsen aan de kaak te stellen. Ja, ik noem bewust de artsen, want het probleem behelst niet alleen de huisartsen maar alle artsen of die nu in de eerste, tweede of derde lijn bezig zijn.
    Het begon allemaal lang geleden toen gesuggereerd werd dat de zorg gecommercialiseerd moest worden om de immer aanwezige kostenstijging in deze zorg te beteugelen (Hans Hoogervorst)
    Wat is het gevolg? Nog immer stijgen de kosten en de zorg is kapot gemaakt door deze zogenaamde commercialisering, want concurrentie mag dan wel werken op de 'gewone' markt maar het werkt beslist NIET in de zorgsector.
    Het gevolg is wèl duidelijk een tsunami van papier kwam over ons heen, zonder dat dit de kwaliteit van de zorg ten goede kwam, want dat was wel wat er beweerd werd.
    Toen ik nog wel praktiseerde in Hoensbroek werd mij al snel duidelijk dat het de verkeerde kant uitging in de zorgsector. Ondanks het feit dat er in de politiek nog geloofd werd dat het zou werken ook in de zorg, bleven de resultaten uit.
    Echter het heeft een duidelijke negatieve werking gehad op diezelfde kwaliteit.
    Wij zijn in de lijst van goede medische zorg in Europa behoorlijk naar beneden gekelderd.
    Echter als je kijkt in hetzelfde Europa dan zie ik dezelfde miserabele politiek doorgevoerd, want helaas niet alleen in Nederland maar ook in de omringende landen is de kwaliteit van de Geneeskunde gedaald.
    Blijf af van de zorg Politiek Nederland en verminder de macht van het geld en stap af van een nietwerkende systeem nu het nog kan."

  • Martinus Fennema, voormalig huisarts, Hoogezand 11-01-2018 18:12

    "Een hint: ik was huisarts vanaf 1981 tot 2015. De administratieve druk is een klaagzang van huisartsen geweest zolang ik huisarts was, alle goede beloftes van de geld- en zorgleveranciers ten spijt. De leukste maatregel was wel, dat we qua voorzieningen ror een bedrag van plm 1500 gulden (ja,ja) vrij waren in het toekenennen van voorzieningen aan onze patienten. Kort door de bocht, geen administratieve druk, en geen administratiekosten."

 
Akkoord Cookievoorkeuren aanpassen

Medisch Contact gebruikt cookies en scripts om uw gebruik van onze website geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en op uw profiel afgestemde advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we cookies en scripts om integratie met social media (Twitter, Facebook, LinkedIn, etc.) mogelijk te maken. Meer informatie vindt u in onze cookieverklaring en in onze Privacyverklaring