Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
Joost Visser Steven van Eijck
19 maart 2014 2 minuten leestijd
Nieuws

Huisarts stimuleert patiënten polis te checken

9 reacties

Met een poster in de wachtkamer kunnen huisartsen hun patiënten helpen om uit te zoeken of bepaalde zorg al dan niet wordt vergoed. De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en de patiëntenfederatie NPCF vragen huisartsen om mee te doen.

Steven van Eijk, voorzitter LHV: 'Gezien de enorme diversiteit en complexiteit aan verzekeraars en aan polissen is het praktisch ondoenlijk voor een huisarts om te weten in welke gevallen welke zorg verzekerd is.'


Eind vorig jaar riepen verschillende politici artsen op om bij een verwijzing na te gaan of de patiënten deze zorg wel vergoed zouden krijgen. Ook bij het voorschijven van geneesmiddelen zouden zij daarop alert moeten zijn. Huisartsen voelden er weinig voor. ‘Wij zijn geen assurantietussenpersonen’, zei LHV-voorzitter Steven van Eijck destijds. Wel wilde de huisartsenvereniging nadenken over de mogelijkheid om met een ‘eenvoudige flyer’ in de wachtkamer patiënten op te roepen om hun verzekeringspolis te checken.

Samen met de NPCF heeft de LHV nu de campagne watzegtmijnpolis.nl op touw gezet, die deze week wordt gelanceerd. Huisartsen wordt gevraagd om op een zichtbare plek in de wachtkamer een simpele poster op te hangen. Patiënten worden daarin opgeroepen om te rade te gaan bij een speciale website: watzegtmijnpolis.nl. Daar krijgen zij uitgelegd hoe zij zelf kunnen uitzoeken of de door de huisarts geadviseerde zorg al dan niet wordt vergoed.

‘Met deze campagne leggen wij de verantwoordelijkheid bij de patiënt’, zegt Van Eijck. ‘Die moet zelf bekijken waarvoor hij wel of niet is verzekerd.’ Aan de rol van huisartsen verandert niets, benadrukt hij: ‘Die geven hun oordeel over welke zorg nodig is louter op basis van medisch-inhoudelijke overwegingen. Zoals dat altijd is geweest. Wel kunnen zij patiënten tijdens het consult aanraden om in de wachtkamer even de poster en later de website te bekijken. Zodat zij niet voor verrassingen komen te staan.’

Voor patiënten die niet over internet beschikken, is een blocnote ontwikkeld met bladen met dezelfde informatie als op de website staat. Leden van de LHV krijgen poster en blocnote toegestuurd. 

Joost Visser

Lees het bericht in het Federatienieuws

Lees ook:



Nieuws video LHV
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J.G.H. Mulder, huisarts, HATTEM 20-03-2014 01:00

    "Eens met collega van Maurik. Ook wij lopen tegen dit probleem aan. Gewoon tegen de patient zeggen dat het zijn probleem is met de zorgverzekeraar is wel heel kort door de bocht en achtiende eeuws. De poster zal in iedergeval helpen met het duidelijk voor ogen staan van de patient dat bij elk diagnostisch onderzoek (al is het maar kweek) hij gekort wordt op zijn eigen risico. Houdt de relatie zuiver, de patient kan overwegen het niet te doen en hij kan met zijn stem de politieke discussie bijeenvloeden als hij dit (terecht) een bizarre gang van zaken vindt in een hoog ontwikkelde maatschappij want uiteraard zou dit geheel geen overweging moeten vormen als de huisarts gewenst onderzoek voor diagnostiek voorschrijft."

  • S. van Maurik-Brandon, Huisarts, 'S-GRAVENHAGE 20-03-2014 01:00

    "Ik werk in een achterstandswijk en voor mij is dit een wezenlijke discussie in de dagelijkse praktijk. Posters en bloknotes zijn fijn! Ik zal toch de discussie elke keer weer aangaan bij elke patient die zich afvraagt af ze zelf iets moeten betalen voor de zorg of dat het van hun eigen risico wordt afgeschreven. "

  • M.G.J.M. Mensink, Huisarts, HAARLEM 20-03-2014 01:00

    "Ik kan maar niet begrijpen dat het de npcf en lhv zijn die deze campagne voeren. Vergoedingen is een zaak van de zorgverzekeraars. Die blijven lekker achterover zitten met hun armen over elkaar en zien toe hoe die sullige huisartsen zich voor hun karretje laten spannen. De zorgverzekeraars blijven ernstig in gebreke om hun klanten van goede informatie te voorzien aangaande vergoedingen. Dit wil nog niet zeggen dat de npcf en de lhv in die leemte moeten duiken. "Maak het probleem van de ander vooral niet de jouwe" is mijn adagium in deze. "

  • C.J. Dekker, huisarts, URK 20-03-2014 01:00

    "De VPH heeft hier, eeuwen geleden, al een heldere poster voor ontwikkeld, waarin aan de patient wordt uitgelegd, dat het zaak is, bekostigingsvragen bij de zorgverzekeraar neer te leggen en niet bij de huisarts.

    Als we dit bericht analyseren, dan kom je tot het volgende:

    -Huisartsen zijn meer consulten kwijt aan het beantwoorden van dit soort (niet op het deskundigheidsterrein van de huisarts liggende) vragen
    -Die consulten worden natuurlijk gedeclareerd
    -Dat leidt tot overschrijding van het Budgettair Kader Huisartsenzorg
    -Dat leidt tot tariefkortingen
    -En aldus zal geschieden, dat de huisarts is gedegradeerd tot onbezoldigd administratief medewerker van de zorgverzekeraars.
    Natuurlijk kan, mag en moet de huisarts wél informatie kunnen en willen geven over wat zijn of haar behandeling (in eigen beheer gedaan) kost.
    (b.v.: Het verwijderen van die bult op uw hoofd kost bij mij 85 euro)



    Q.E.D.
    "

  • G K Mitrasing, Vogelvrije Huisarts, Heerhugowaard 20-03-2014 01:00

    "VPhuisartsen heeft al eerder een poster gemaakt.
    Zie http://www.vphuisartsen.nl/wordpress/wp-content/uploads/2014/01/Poster_VPH_eigen_betalingen.pdf
    Boeiende taakopvatting weer van de LHV."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.