Laatste nieuws
Gert van Enk
2 minuten leestijd
Federatienieuws

Het tweede nieuwe jaar

Plaats een reactie

Een nieuw jaar is begonnen; tijd om stil te staan bij wat we hebben gedaan en bij de goede voornemens voor ons leven. Een jaar geleden ging ik van start als voorzitter van de LAD en schreef ik mijn eerste column voor Medisch Contact. Goede voornemens ook toen: samen werken en samenwerken, met de federatiepartners aan een sterke KNMG. En daarmee als LAD ook bijdragen aan de bevordering van een goede gezondheidszorg in ons land.

Naar mijn gevoel is dat gelukt. We hebben kunnen bijdragen aan een veranderend geluid. En het komend jaar gaan we daar als LAD mee door. Het bestuur gaat met de medewerkers binnenkort het beleid voor de komende jaren uitzetten; wat mag van de LAD worden verwacht in deze snel veranderende gezondheidszorg, hoe moeten we ons voorbereiden op de veranderende werkomgeving in die zorg? Hoe verhouden de belangen van u als werknemer zich tot eisen die aan onze gezondheidszorg worden gesteld, op financieel maar ook op kwalitatief gebied? Wat betekenen kwaliteit en efficiency bijvoorbeeld voor uw werkuren? Wat is een werkdag vanuit het perspectief van de patiënt en vanuit het perspectief van efficiënt gebruik van middelen en infrastructuur? Over al deze dingen denken we als LAD na en we plaatsen die in een perspectief.

Recent heb ik in de Verenigde Staten heel veel inspiratie mogen opdoen en ik wil mijn enthousiasme met u delen. Voor het eerst bezocht ik vanuit het ziekenhuis waar ik werk het congres van het Institute for Healthcare Improvement. Ik raad u aan de website IHI.org te bekijken en u te abonneren op de (gratis) nieuwsbrief.

Ik was verbaasd: duizenden deelnemers die zich buigen over het verbeteren van kwaliteit in de gezondheidszorg, ervaringen delen, instrumenten aanreiken, successen laten zien. Steeds met de focus op de klant: customer satisfaction is waar het om draait. Ranglijsten: gebruik ze! Patiënttevredenheidsenquêtes: laat de score zien, zet ze op de website, hang ze op bij de ingang! En gebruik de uitkomsten om zichtbaar steeds te verbeteren.

Het lijkt heel Amerikaans, maar waarom doen wíj dat niet? De succesverhalen laten zien dat dit alles kan leiden tot betere, efficiëntere zorg waarin ook u als werknemer zich veel tevredener voelt. U, als dokter, kunt daarin een leidende rol nemen. Dat klinkt allemaal weer prachtig zult u wellicht denken, maar er waren meer landgenoten op dat congres.

En die waren naar mijn gevoel op dezelfde manier geïnspireerd als we er samen over spraken. Laten wij ook in ons land onze successen gaan delen, en elkaar voorthelpen in die kwaliteitsverbetering – zichtbaar.

De LAD lijkt hierin misschien een minder prominente rol te spelen binnen de federatie KNMG. Maar vanuit onze specifieke belangenbehartiging en wetenschap dragen wij wel degelijk bij aan hoe we uw rol daarin vanuit de werknemerspositie kunnen faciliteren en kunnen anticiperen op uw artsentoekomst.

Mijn goede voornemen aan dit begin van ‘het tweede nieuwe jaar’ is u te blijven enthousiasmeren voor kwaliteitszorg ; als dokter, werknemer en als samen-werker. Laten we dat dit jaar nog beter oppakken!

Gert van Enk, voorzitter LAD

Federatienieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.