Inloggen
Laatste nieuws
Shahnaaz Dostmohamed
2 minuten leestijd
Wetenschap

Herhaaldelijk te veel paracetamol fataal

1 reactie

Regelmatig te veel paracetamol innemen, kan leiden tot multiorgaanfalen en uiteindelijk tot de dood. Dat schrijven Kenneth Simpson e.a. in British Journal of Clinical Pharmacology.

Simpson deed onder meer dan 660 patiënten die in zestien jaar zijn geïncludeerd, onderzoek in verband met ernstige leveraandoeningen ten gevolge van paracetamolgebruik. Er is gekeken naar het verschil in morbiditeit en mortaliteit bij (eenmalige) acute auto-intoxicanten, auto-intoxicanten die na meer dan 24 uur zijn opgenomen en patiënten die regelmatig toxische doses nemen.

Patiënten die herhaaldelijk een toxische dosis paracetamol (definitie: > 4 gram/dag) nemen, hebben een andere klachtenpresentatie dan auto-intoxicanten die eenmalig een toxische hoeveelheid slikken. Zij melden zich namelijk niet met een overdosis, die al een aantal dagen geleden geweest kan zijn, maar met vagere klachten zoals algehele malaise. Hierdoor vallen ze regelmatig buiten de scoop van de leverspecialist, terwijl juist zij het risico lopen in de problemen te komen. De groep die een eenmalige toxische dosis nam, nam gemiddeld 29 gram paracetamol in (spreiding: 20-45 gram). De patiënten met een gespreide overdosis namen gemiddeld 24 gram (spreiding: 10-45 gram) per dag in.

Patiënten die de paracetamol niet ineens innamen hadden vaker complicaties aan lever of hersenen, hebben vaker nierdialyse of beademing nodig en lopen een groter risico om te overlijden dan patiënten die een eenmalige (fikse) overdosis hebben genomen. Dit komt door cumulatieve leverschade. Patiënten die meer dan 24 uur na eenmalige forse overdosering worden opgenomen, hebben eveneens een aanzienlijk grotere kans op overlijden of op de noodzaak van een levertransplantatie.

Bijna 60 procent van de patiënten in de groep die de doses verspreid innam bleek regelmatig fors te veel paracetamol in te nemen tegen reguliere pijnkwalen, in tegenstelling tot de patiënten met een eenmalige overdosering die het middel gebruiken voor een tentamen suïcide. Toch bleek ook dat maar liefst 34,3 procent van de patiënten met verspreide inname zelfdoding als doel had.

De mortaliteit is significant hoger bij de regelmatige hooggedoseerde paracetamolslikkers, 37,3 procent dan bij acute eenmalige auto-intoxicanten (27,8%).

Simpson is van mening dat juist bij late auto-intoxicanten en patiënten die frequent supratherapeutische doses nemen, vaker overwogen moet worden N-acetylcysteïne te starten, ongeacht de actuele paracetamolspiegel in het bloed. Het meten van deze spiegel is alleen zinvol bij een acute overdosering en geeft geen indicatie voor de ernst van de leverschade bij frequente of laat gemelde overdoseringen.


Shahnaaz Dostmohamed

Artikel: 

Staggered overdose pattern and delay to hospital presentation are associated
with adverse outcomes following paracetamol-induced hepatotoxicity

Lees ook: 

Vergiftiging vaak door geneesmiddel

Meer nieuws

Beeld: Thinkstock
Beeld: Thinkstock
Wetenschap
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.