Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
ANP
16 november 2017 1 minuut leestijd
Nieuws

Ggz: minder regelgekte en meer zorg

5 reacties

Onder het motto: ‘Minder regelgekte, meer zorg’ start GGZ Nederland een campagne die ervoor moet zorgen dat de administratieve rompslomp in de sector vermindert. Inzet is het aantal regels te halveren en de tienduizenden mensen met psychische problemen de juiste zorg te geven.

Hulpverleners in de geestelijke gezondheidszorg zijn volgens GGZ Nederland dagelijks 33 procent van hun tijd kwijt aan administratieve handelingen. Een psycholoog is regelmatig meer tijd kwijt aan administratie dan aan de behandeling zelf, zo wordt er verzucht. De leuzen ‘De patiënt terug op één’ en ‘Niet meer tureluur van de factuur’ zijn dan ook twee van de nieuwe uitgangspunten die hulpverleners ertoe moeten aanzetten het over een andere boeg te gooien, aldus GGZ Nederland.

Volgens de brancheorganisatie voor instellingen in de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg moeten zorgaanbieders laten zien dat zij goede zorg bieden, en hoort controle daarbij. ‘Maar door een stapeling van eisen en protocollen is het papierwerk nu boven mensenwerk komen te staan.’

Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) noemt het een goede zaak dat de ggz zelf aan de slag gaat om onnodige regels te verminderen. Hij wil snel met GGZ Nederland verder praten over deze ambities. ‘Ik wil dat alle mensen die elke dag zo hard werken in de ggz maximaal tijd hebben voor mensen die zorg nodig hebben. En dat zij minimale tijd kwijt zijn aan papieren en formulieren’, aldus Blokhuis.

Regelgekte

Lees ook

print dit artikel
Nieuws werk ggz VWS
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • W.J.Duits, Bedrijfsarts, Houten 17-11-2017 13:18

    "Op zich is het defensieve gedrag wel te begrijpen. Er is in de afgelopen jaren stevig ingezet met wantrouwen vanuit politiek en maatschappij. Ook mag de inspectie wel eens nadenken over hun wijze van toetsen. Het resultaat van de behandeling staat niet centraal, maar of deze aantoonbaar volgens protocol is uitgevoerd. Deze houding heeft geleid tot deze papieren werkelijkheid, en helaas teruglopende kwaliteit. De GGZ is behoorlijk ziek en ziekmakend voor het eigen personeel. Laten we nu eindelijk eens samen naar een echte oplossing zoeken en niet weer een doekje voor het bloeden, of een oplossing voor het verkeerde probleem."

  • Mauk van Heemstra ZorgSteedsBeter, Lean coach, Driebergen 17-11-2017 10:04

    "En dat had al een naam: Lean.
    En dat schrapt geen regels of protocollen, maar begint met te doen wat je vakmanschap je ingeeft.
    En daarna pak je er een protocol of regel bij als dat je vakmanschap helpt.
    En alleen dan.
    En als je daar mee bezig bent, ontdek je dat dat protocol net iets beter kan dan het beschreven is en pas je dat aan. Dat is continu verbeteren.
    En lever je elke dag steeds betere zorg dan je al deed in plaats van klem te zitten tussen andermans onzin."

  • Erwin van meekeren, Psychiater, Den Haag 16-11-2017 18:14

    "Het wordt vooral tijd voor outofbox oplossingen, anders wordt t ofwel kaasschaafmethode (overal een beetje minder), ofwel via achterdeur andere bevrediging van controlebehoeftes. Dus radicaal afschaffen en vervangen door bv onaangekondigde bezoekjes/audits. Ik noem eens wat: 2x per jaar 1/2 dag op de werkvloer. Paar boekcontroles en mn paar patiënten ( pars pro toto) ‘volgen’. En dan zeggen waar t beter kan en rotte appels hard aanpakken..."

  • Menno Oosterhoff, Psychiater, Thesinge 16-11-2017 17:38

    "Stoppen met ROM als benchmark is een prima begin!! De patient heeft er niks aan, dd behandelaar evenmin. Puur bureaucrazy. Mooi dat GGZ Nederland nu ook oproept tot stoppen met regelgekte. "

  • dolf algra, arts, commentator, opiniemaker , rotterdam 16-11-2017 11:14

    "Minder regels, meer zorg ? Iedereen voor, niemand tegen. Dus waar is het wachten op ?
    Het zeven aktie punten leest toch vooral brevet van onvermogen van de sector zelf. Nogal pijnlijk eigenlijk als je er even bij stilstaat. Het heeft nogal een hoog zelfbeklag gehalte.

    Neem als voorbeeld punt 1: DE PATIËNT TERUG OP ÉÉN! - Stond die dan niet (meer) ? Huh ? Of neem aktie punt 2: DE HELFT MINDER REGELS! 'We gaan binnen een jaar de hoeveelheid regels drastisch verminderen. En komt er toch een nieuwe regel bij? Dan moeten er twee verdwijnen'.

    Kern vraag hierbij is : wie is die wij ? Daar zit hem de kneep. Iedereen in the lead is niemand aan het stuur. Snoeien doet bloeien. Het mes erin. Ik mis het to do lijstje van de sector.

    Punt 6 - KLAAR MET HET GEKLETS - die omarm ik van harte.




    "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.