‘Geneeskundestudent moet nadenken over dierproeven’
1 reactieStudenten geneeskunde moeten nadenken over de consequenties van het gebruik van dierproeven voor medisch onderzoek. Dat heeft hoogleraar proefdierwetenschappen Jan-Bas Prins betoogd in zijn oratie. De hoogleraar wil aankomende artsen ‘in een vroeg stadium van hun opleiding’ hierbij betrekken.
Prins is door het LUMC benoemd tot hoogleraar, en focust zich in zijn leerstoel op het vervangen, verminderen en verfijnen van dierproeven. De medische wetenschap kan nog niet zonder dierproeven, aldus Prins, maar hij richt zich in zijn onderwijs en onderzoek wel op minder gebruik van dieren en meer oog voor dierenwelzijn bij proeven. Onder andere in de opleiding geneeskunde gaat hij hierover lesgeven. ‘In de vorming van de aankomend arts, biomedisch wetenschapper, biofarmaceut en andere beroepen waarin dieren voor onderzoek gebruikt worden, kunnen we niet vroeg genoeg aandacht besteden aan wat het doen van verantwoord wetenschappelijk onderzoek met en zonder dieren betekent’, aldus de in zoötechniek opgeleide Prins.
Het LUMC houdt kleine knaagdiersoorten als proefdieren voor onderzoek.
lees ook-
Ilse Kleijne
Ilse Kleijne-Thoonsen (1974) is sinds 2016 journalist bij Medisch Contact, inmiddels met het vizier op onder andere opleiding, loopbaan en arbeidsmarkt. Is gefascineerd door zieke dokters en artsen die even minder succesvol durven te zijn. Kleijne werkte eerder als verslaggever voor regionale dagbladen en een energiekrant, en schreef voor MC over financiële en politieke artsenzaken.
jan keppel hesselink
arts-farmacoloog, bosch en duin
Het streven om studenten vroeg te stimuleren in het denken over dierproeven lijkt een mooie streven, maar berust op een misverstand. Studenten hebben namelijk geen enkel referentiekader om de zinvolheid van sierproeven te kunnen beoordelen. Om een de...rgelijk kader op te bouwen zijn m.i. vele jaren nodig in bijvoorbeeld de farmaceutische industrie. Je kan pas oordelen over de zinvolheid van bepaalde dierproeven als je begrijpt welke vraagstellingen relevant en welke zinloos zijn binnen het onderzoek van geneesmiddelen. Om dat te begrijpen is inzicht in geneesmiddelen onderzoek nodig. En dat ontbreekt bij studenten en is ook niet aan te leren in de opleiding.