Laatste nieuws
Shahnaaz Dostmohamed
2 minuten leestijd
Nieuws

Feedback essentieel voor coassistent

Plaats een reactie

Coassistenten vinden het krijgen van feedback, maar ook het leren geven daarvan, essentieel voor hun leercurve in de klinische fase.

Dat blijkt uit onderzoek van Anne Kloek e.a. van het Landelijk Overleg CoAssistenten (LOCA) naar de didactische vaardigheden van coassistentenbegeleiders en de wenselijkheid van het trainen van coassistenten in het geven van onderwijs. Afgelopen donderdag 17 november heeft het LOCA de resultaten van dit onderzoek, waaraan meer dan duizend studenten deelnamen, gepresenteerd op het jaarlijkse congres van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO) in Egmond aan Zee.

Bijna 85 procent van de studenten gaf aan dat het kunnen overdragen van kennis behoort tot een van de basiscompetenties van de aios. Meer dan 40 procent wil zich daarom nog voor het afstuderen, evenals tijdens het aios-schap hierin bekwamen.

Opvallend is dat aiossen minder vaak als matig worden bestempeld in de begeleiding vergeleken met medisch specialisten (8,8 versus 15,3%). Goede begeleiding krijgt men van aiossen, vindt 43,5 procent, voor specialisten is dit 31,9 procent. Verschil in de kwaliteit en mate van begeleiding kwam ook terug in het volgen van een perifeer of academisch coschap, en ook het soort specialisme maakt uit.

Feedback geven vinden coassistenten (91,4%) de meest belangrijke didactische kwaliteit, gevolgd door het stimuleren van medisch-technische vaardigheden (84,8%). Meer dan 60 procent van de studenten geeft aan dat observatie van anamnese en lichamelijk onderzoek belangrijk is voor het leerrendement in de klinische fase.

Ook zou het grootste deel van de respondenten graag meer aandacht voor didactische vaardigheden willen in de basisopleiding. Meer dan 80 procent geeft aan hier daadwerkelijk aan deel te willen nemen als dit tot de opties behoort. Een aanvullend onderzoek onder alle facultaire coraden, dat in maart 2011 plaatsvond, liet zien dat het geneeskundecurriculum van de Erasmus Universiteit in Rotterdam en de Universiteit Leiden weinig mogelijkheden biedt tot het bekwamen in didactische vaardigheden. Utrecht kwam als beste uit de bus als het om ‘onderwijs in onderwijs’ gaat.

Shahnaaz Dostmohamed


Website LOCA

Lees ook:


 

Beeld: Thinkstock
Beeld: Thinkstock
Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.