Laatste nieuws
Joost Visser
1 minuut leestijd
Nieuws

‘Farmaceuten besteden meer aandacht aan derde wereld’

Plaats een reactie

Farmaceutische bedrijven doen beter hun best om geneesmiddelen beschikbaar te stellen aan mensen in ontwikkelingslanden. Dat schrijft Hans Hogerzeil, hoogleraar global health bij het UMC Groningen, in The New England Journal of Medicine.

Hogerzeil baseert zijn conclusie op de zogeheten Access to Medicine Index, een project van de onafhankelijke, in Haarlem gevestigde Access to Medicine Foundation (ATM) waarvan hij adviseur is. De tweejaarlijkse index – de eerste verscheen in 2008 – geeft weer hoezeer de twintig grootste farmaceutische bedrijven hun best doen om geneesmiddelen beschikbaar te stellen aan mensen in ontwikkelingslanden. Door zichzelf in de index aan anderen gespiegeld te zien, zo is de verwachting, zullen farmaceutische bedrijven op dit punt beter hun best doen.

In de index is alles verdisconteerd wat bedrijven doen om geneesmiddelen, vaccins, diagnostische tests en andere medische technologie voor een groot aantal al dan niet overdraagbare ziekten binnen het bereik te brengen van inwoners van 93 lagelonenlanden en 10 landen met grote inkomensverschillen, zoals Algerije, Zuid-Afrika en Thailand.

In de index over 2012 maakte Johnson & Johnson een grote sprong vergeleken met die over 2010: van de negende naar de tweede plaats. Dat komt, schrijft Hogerzeil, onder meer doordat het bedrijf flink investeerde in een grote portefeuille van nieuwe producten voor ontwikkelingslanden. Zo werkte het bedrijf aan een simpele, draagbare diagnostische test voor tbc, waarvan de uitslag in een paar minuten bekend is. Ook Sanofi maakte een – kleine – sprong, onder meer doordat het bedrijf haar geneesmiddel tegen leishmaniasis of zandmugziekte – nu nog via injecties – op de markt bracht als zalf die patiënten thuis zelf op hun huid kunnen smeren. Aan de top van de lijst staat nog altijd GlaxoSmithKline, zij het dat het verschil met de nummers 2 en 3 sinds 2010 kleiner is geworden.

Als geheel maakte de sector vorderingen, stelt Hogerzeil, want zeventien van de twintig bedrijven hebben hun scores sinds 2010 verbeterd. Veel bedrijven hebben hun investeringen in relevant onderzoek vergroot; sommige besteden nu 20 procent van hun onderzoeksgelden aan geneesmiddelen voor de armen.

Artikel in NEJM


lees ook

Nieuws ontwikkelingslanden
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.