Laatste nieuws
Floor Tilmans
1 minuut leestijd
Wetenschap

Ernst SEH-patiënt niet te voorspellen

1 reactie

De klachten waarmee patiënten zich presenteren op de SEH, zeggen niets over de spoedeisendheid van hun situatie. Kijken naar de klacht bij binnenkomst om SEH-bezoeken aan te merken als wel of niet spoedeisend, mist daarmee wetenschappelijke grond. Dit blijkt uit een grote studie door Maria Raven e.a. die deze week in de JAMA verschijnt.

Het terugdringen van oneigenlijk gebruik van de SEH wordt vaak gezien als manier om zorgkosten te besparen. Patiënten zouden bijvoorbeeld hun SEH-bezoek (deels) zelf moeten betalen als bij ontslag blijkt dat hun aandoening niet spoedeisend was. Maar om deze aanpak te laten slagen zonder patiënten met ernstige aandoeningen weg te jagen, moeten klachten bij binnenkomst wel een goede voorspeller zijn voor de ontslagdiagnose.

Amerikaanse onderzoekers gingen na of dit het geval is, aan de hand van een landelijke database van 35.000 SEH-bezoeken. Van deze bezoeken was 6,3 procent niet-spoedeisend, oordeelden de auteurs op basis van de ontslagdiagnose. De hoofdklachten van de patiënten met niet-spoedeisende klachten waren echter dezelfde als die van 88,7 procent van alle SEH-patiënten.

De auteurs concluderen dat de klacht waarmee een patiënt naar een SEH komt, een slechte leidraad is voor het indelen van patiënten. James Adams gaat in een begeleidend commentaar zelfs verder. In plaats van op niet-spoedeisende patiënten kan de besparing zich volgens hem beter richten op de patiënten die de meeste kosten op de SEH genereren, zoals mensen die heel vaak komen en/of complexe onderliggende sociaalpsychiatrische problematiek hebben.


Floor Tilmans


JAMA 2013, doi: 309(11): 1145-53


Lees ook:


Beeld: Thinkstock
Beeld: Thinkstock
Wetenschap SEH
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.