Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Heleen Croonen
22 april 2014 1 minuut leestijd
Nieuws

Epd Epic krijgt onvoldoende

4 reacties

Het personeel van het Raboudumc geeft het rapportcijfer 4,5 aan het nieuw ingevoerde Epic-elektronisch patiëntendossier. Dat schrijft de regionale krant De Gelderlander zaterdag.

Artsen klaagden in de enquête dat bloeduitslagen, bloeddrukmetingen en hartfilmpjes te traag gevonden worden door het systeem. Ook is het onderscheid tussen medische en verpleegkundige afspraken onduidelijk. De computerproblemen leiden tot wachttijden op de poli. De krant meldt dat het volgens het bestuur vooral om opstartproblemen gaat. Het epd van Epic is in oktober ingevoerd in het Nijmeegse umc. Er is een verbetertraject gaande.

Epic is een Amerikaans systeem dat ook draait in het Amphia Ziekenhuis, het Spaarne Ziekenhuis en het Sint Lucas Andreas ziekenhuis, zo liet een analyse van Zorgvisie uit 2013 zien. ChipSoft is de marktleider in Nederland, dit bedrijf is epd-leverancier van 43 ziekenhuizen. Epic kreeg er in oktober twee grote klanten bij, toen het VUmc en AMC samen kozen voor deze leverancier. In de zomer van 2015 willen deze umc’s in één ‘big bang’ overstappen naar het nieuwe systeem. In Nijmegen is het op dezelfde manier geïmplementeerd, tijdens de nacht van 26 oktober 2013.

De LHV riep in januari nog huisartsen op om problemen met Epic te melden. ‘Zo gaat nog niet alles naar wens met de brieven vanuit Radboudumc en lopen op verschillende afdelingen de spreekuren uit, omdat gebruikers moeten leren werken met het systeem’, aldus het bericht.

Epic onthoudt zich van commentaar.

Heleen Croonen

Zorgvisie: Overzicht epd/ZIS in ziekenhuizen 2014

Lees ook:


© Thinkstock
© Thinkstock
Nieuws EPD kwaliteit epic ICT radboudumc
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • J. Schaafstra, Uroloog, HEELSUM 01-05-2014 00:00

    "Dit artikel verdient helaas ook een onvoldoende; los van het feit dat met name de implementatie van EPIC niet handig is aangepakt, is ChipSoft juist een concurrerende leverancier, die het inhoudelijk volledig aflegd tegen EPIC, een amerikaans produkt dat in honderden amerikaanse ziekenhuizen zeer goed functioneert.....de kracht maar tegelijk de valkuil van EPIC is dat mogelijkheden tot zeer individueel aanpassen vrijwel onbegrensd zijn, wat helaas ook de gelegenheid schept het produkt zover te veranderen dat de eindgebruiker een onvoldoende geeft..."

  • T. van der Laan, KNO arts, OVERLOON 24-04-2014 00:00

    "Niks nieuws onder de zon, reeds in 1968 werd door de NATO gesproken over de "software crisis". Het enige wat erop zit is met man en macht gedisciplineerd doorbuffelen en het zo simpel als mogelijk houden...en dan nog.

    Ik citeer van wikipedia: Software crisis was a term used in the early days of computing science.[1] The term was used to describe the impact of rapid increases in computer power and the complexity of the problems that could be tackled. In essence, it refers to the difficulty of writing correct, understandable, and verifiable computer programs. The roots of the software crisis are complexity, expectations, and change.

    With the increase in the complexity of the software, many software problem arose because existing methods were neither sufficient nor up to the mark. The term "software crisis" was coined by some attendees at the first NATO Software Engineering Conference in 1968 at Garmisch, Germany.[2] An early use of the term is in Edsger Dijkstra's 1972 ACM Turing Award Lecture:[3]

    The major cause of the software crisis is that the machines have become several orders of magnitude more powerful! To put it quite bluntly: as long as there were no machines, programming was no problem at all; when we had a few weak computers, programming became a mild problem, and now we have gigantic computers, programming has become an equally gigantic problem.
    — Edsger Dijkstra, The Humble Programmer (EWD340), Communications of the ACM
    The causes of the software crisis were linked to the overall complexity of hardware and the software development process. The crisis manifested itself in several ways:

    Projects running over-budget.
    Projects running over-time.
    Software was very inefficient.
    Software was of low quality.
    Software often did not meet requirements.
    Projects were unmanageable and code difficult to maintain.
    Software was never delivered."

  • P.H. Bots, geriater, DEN HELDER 23-04-2014 00:00

    "We zitten in de EPD trein bestuurd door onze managers.
    Er is geen weg terug. Naast mode woorden als transparant, inzichtelijk maken,mars routes(=ontslagrondes)paperless hospital zullen we het ermee moleten doen.
    Dan maar wat minder patientenzorg en meer admininistreren.."

  • E.A. Badings, arts epidemioloog, ZWOLLE 23-04-2014 00:00

    "Een rapportcijfer zegt niets als je niet weet welk cijfer de andere EPD's en het oude, papieren dossier krijgt... "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.