Laatste nieuws
Federatienieuws

Een kwestie van vertrouwen

Plaats een reactie

Voorzitterscolumn



Onlangs had ik een zeer nuttig en prettig gesprek met de huisarts van de heer Haarsma. Uiteraard met instemming van de heer Haarsma. De huisarts en ik bespraken wat ons te doen stond om onze gezamenlijke patiënt uit zijn depressie te helpen komen en weer aan het werk te kunnen laten gaan. We stemden af wat ieder van ons voor hem zou doen.


Een goed gesprek en een mooie casus. De patiënt krijgt van twee artsen zorg, afgestemd op zijn behoeften en gericht op zijn herstel en functieherstel. De patiënt vertrouwt beide artsen zijn probleem toe en accepteert een gezamenlijke aanpak.


Een alledaagse casus. Depressies komen veel voor, ook onder werknemers. Soms verwijst de huisarts, soms verwijst de bedrijfsarts, al naar gelang de nadruk van de onderliggende problematiek.


Niet altijd een vanzelfsprekende casus. Huisartsen missen wel eens een depressie, bedrijfsartsen ook. Bedrijfsartsen focussen soms te veel op het werk en vergeten het belang van de privé-situatie. Huisartsen realiseren zich vaak niet dat werk ziekte kan veroorzaken, maar ook herstel kan bevorderen. Allemaal waar, we maken allemaal fouten, laten zaken liggen. We kunnen allemaal nog veel van elkaar leren.

Maar dan moeten we wel open staan voor dat leren. En durven kijken naar hoe anderen werken. En erkennen dat een ander soms beter werkt, het beter weet. En durven vertrouwen op de deskundigheid van die ander. Vandaar dat de NVAB graag gebruik wil maken van wat onze collega-huisartsen via hun kwaliteitsbureau, het NHG, reeds hebben bedacht en uitgedacht over verwijzen. En vandaar dat we samen met de Orde gaan kijken hoe we de visie van klinisch specialisten op herstel bij veel voorkomende ziektebeelden, kunnen vertalen naar voor bedrijfsartsen werkbare en praktische werkhervattingsadviezen.
Uitgangspunt voor iedere medische handeling of advisering is de eigen en gezamenlijke verantwoordelijkheid van artsen voor het leveren van goede patiëntenzorg. Om die reden heb ik in een eerdere column al eens een pittig gesprek gevoerd met de bedrijfsartsen. Neem die verantwoordelijkheid, eis je plek op in dit deel van de patiëntenzorg, neem de regie over je eigen professioneel handelen, heb ik toen gezegd.

De komende verwijsfunctie voor bedrijfsartsen wijst ons extra op deze verantwoordelijkheid. Maakt een positie in de patiëntenzorg duidelijker. Wij willen dat uiterst zorgvuldig gaan gebruiken en invullen. Zoals net gezegd, willen wij daarover graag van anderen leren. En wij willen daarin vertrouwd worden. Vertrouwen moet je opbouwen en verdienen, maar moet je ook worden gegund.
Daar hoort een kop in de krant als ‘Misbruik dreigt als bedrijfsarts naar specialist mag verwijzen’ niet bij. Het beeld dat bedrijfsartsen niet deskundig genoeg zijn en dat een verwijsfunctie niet aan hen is toe te vertrouwen, wordt zo actief instandgehouden. Zeer pijnlijk, omdat zo’n beeld niet is gebaseerd op feiten. Bedrijfsartsen verwijzen al jaren. Naar zogeheten tweedelijnsarbozorg, maar ook - met name bij grote bedrijven - naar fysiotherapeuten, psychologen, huidartsen en anderen. Bij mijn weten heeft deze verwijspraktijk tot op heden niet geleid tot tuchtrechtelijke uitspraken en evenmin tot protesten van patiëntenverenigingen, vakbonden of artsenorganisaties.

Zo’n bericht kan gemakkelijk worden opgevat als een belediging van bedrijfsartsen, maar ook van patiënten. Laten we wat meer vertrouwen hebben in de oprechtheid en integriteit
van de patiënt én van de bedrijfsarts. Met wat meer lef en durf kunnen we het samen voor onze patiënten veel beter krijgen en voor onszelf leuker. Ik denk dat een verandering als het invoeren van een verwijsfunctie voor bedrijfsartsen, ook voor huisartsen verbeteringen kan opleveren.

Bedrijfsartsen werken in complexe situaties, vanwege de wettelijke en commerciële context. Zij hebben geleerd om te de-escaleren en niet te polariseren. Daar kunnen anderen wellicht nog wat van leren. En natuurlijk zijn ook bedrijfsartsen niet zonder fouten, maar door deze beroepsgroep ongenuanceerd en onjuist te kijk zetten, doen we niet alleen onszelf te kort, maar vooral onze patiënt! 

1. Dr. W.A. Meyboom, huisarts


Federatienieuws depressie
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.