Laatste nieuws
Nieuws

‘Drukte huisartsenposten niet door vergrijzing’

3 reacties

De drukte op de huisartsenpost ligt niet aan de vergrijzing, maar is onder meer te wijten aan de overstap naar het Nederlands Triage Systeem. Dat stelt huisarts Arina Klokke deze week in een opiniestuk in Medisch Contact.

Klokke vindt dat er in de media te vaak wordt gezegd dat de vergrijzing de oorzaak is van de toenemende drukte op de hap. Zij constateert zelf dat het protocol van het triagesysteem het gezond verstand van de triagisten uitschakelt en dat patiënten precies weten wat ze moeten antwoorden om uitgenodigd te worden op het spreekuur van de huisarts op de hap. Patiënten hebben een andere kijk gekregen op medische klachten en de zorg die ze verwachten: namelijk 24/7-zorg, ook voor de kleinste dingen.

Klokke pleit voor het anders inrichten van het triagesysteem, bijvoorbeeld door het inzetten van telefoondokters en meer mogelijkheden voor ervaren assistentes om de klachten van patiënten te interpreteren. Daarbij zou dan wel meer gebruik moeten worden gemaakt van de huisarts als triagearts die feedback kan geven. Ook zouden huisartsenposten meer moeten werken met nurse practitioners om te bepalen of een patiënt door de huisarts gezien moet worden. Ook het invoeren van een eigen bijdrage voor de huisartsenpost en de spoedeisende hulp van het ziekenhuis zou wat Klokke betreft een oplossing kunnen bieden.

Uit een onderzoek onder bijna vierduizend leden van de Landelijke Huisartsen Vereniging blijkt dat driekwart van de huisartsen de werkdruk tijdens de avond-, nacht- en weekenddiensten als een probleem ervaart. Huisartsen verkopen daarom vaak een deel van hun diensten aan waarnemers. Uit het onderzoek blijkt ook dat ruim 71 procent van de huisartsen vindt dat er vaker onterecht een hoge urgentie wordt gegeven door te voorzichtige en risicomijdende triage.

Lees ook:

Nieuws werk huisartsen HAP triage
  • Simone Paauw

    Simone Paauw deed de deeltijdopleiding journalistiek in Tilburg en werkt sinds 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal, bijvoorbeeld voor de rubriek Het Portret.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • jhleenders@planet.nl

    ha wn, leeuwarden

    Ondergetekende ( wn ha , > 200 diensten per jaar ) onderschrijft het geheel zoals boven gesteld; maar: meningen, enquetes, conclusies, voorstellen etc, ik kan U nu al zeggen: er gaat niks gebeuren.
    En waarom niet? omdat al deze " ontevredenen" zich ...niet betrokken voelen en het gevoel hebben dat anderen , uiteraard de niet medisch geschoolde managers, de regie hebben overgenomen; en zo sukkelt eenieder weer naar het einde vd werkweek.
    Ondergetekende kan zich nog levendig herinneren hoe alhier in Friesland de doktersdienst er doorheen is geduwd, met als grootste pusher het lokale ziekenfonds.
    Dus niet klagen, maar handelen.

  • Wil Bosboom

    huisarts, De Meern

    Discussie over de grote toeloop van patiënten naar de huisartsenposten is onvermijdelijk als je het verschil ziet tussen nu en het startjaar 2000: toen zat ik op een zomerse zondagmiddag rustig tijdens mijn dienst een uurtje in de zon met bovendien... de helft minder aanwezige dienstdokters.
    Van augustus 2014 tot januari 2015 heb ik een oriënterend onderzoekje gedaan naar het spoed gehalte bij 100 patiënten die ik tijdens diensten in mijn HAP opeenvolgend zelf behandelde.
    Ik onderscheidde naar eigen inschatting drie groepen:
    1. Terecht gekomen patiënten (49%), 2. Patiënten die zonder medisch risico een tot twee dagen hadden kunnen aanzien (34%) en 3. Patiënten zonder spoed (17%).
    Al deze 100 patiënten (of hun ouders) vroeg ik na afloop van het consult of een eigen risico hen zou hebben weerhouden naar de huisartsenpost te komen. Ik stelde allen exact dezelfde vraag:

    “In Nederland is een discussie gaande of een eigen bijdrage invloed heeft op de overweging van een patiënt naar een HAP te gaan. Wat was uw beleid geweest t.a.v. de overweging nu naar de HAP te gaan als dit consult € 25,- of € 50,- had gekost? Let wel: uw antwoord is niet goed of fout.”

    Het percentage wegblijvers is 6% bij een eigen risico van € 25,- en 16% bij een eigen risico van € 50,-. Bij een eigen risico van € 50,- zat een kwart van de wegblijvers in de groep “terechte“ patiënten.
    Mijn conclusies:
    1. De helft van de patiënten maakt tijdens diensturen een overbodig gebruik van de huisartsenpost. De triage zal daar veel mee te maken hebben en deze is (naar veler ervaring) veel te risicomijdend afgesteld.
    2. Een eigen risico tot € 50,- remt (te) weinig af.
    3. Een eigen financieel risico houdt ook patiënten tegen met een actueel medisch risico.

  • C. Aarts

    Huisarts, De Meern

    Mevr. Klokke heeft volkomen gelijk. Het NTS, beter genaamd het 'Nu Toch Spoed' systeem is niet evidence based en kent geen enkele validatie. Het muilkorft steeds hoger geschoolde triagisten en ontneemt hen hun belangrijkste 'wapen'; hun eigen brein e...n inschattingsvermogen te mogen gebruiken. Ook de introductie van de norm dat 'binnen 1 uur' elk contact door een huisarts geautoriseerd moet worden heeft een ridicuul effect gehad. Als triagisten ondanks het 'Nu Toch Spoed' systeem er dan een keer in geslaagd zijn een zelfzorg advies te geven, b.v. voor een bloedneus, dan moet de huisarts, ook in de nacht, deze 'scheet' binnen een uur autoriseren. Common sense was ooit de kracht van de huisartsgeneeskunde. Dit is met de introductie van het NTS overboord gegooid. Dit samen met de toenemende angstcultuur om ook maar iets te missen en de steeds mondigere patiënt die 24/7 toegang eist tot laagdrempelige zorg is een giftige cocktail gebleken. Die m.i. alleen in te perken is door herintroductie van het zelfstandig mogen denken door de triagist en invoering van een eigen bijdrage voor de HAP.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.