Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
02 augustus 2017 2 minuten leestijd
Praktijkperikel

DokterJaap.nl

4 reacties

Het is vrijdagmiddag, spreekuur uiteraard vol, want: ‘Zo kunnen we het weekend toch niet in, dokter!’

Na de laatste patiënt van vijf uur zie ik in mijn agenda een opmerkelijke notitie van mijn assistente, die uiteraard al niet meer aanwezig is om half zes: ‘DokterJaap.nl bellen over een patiënt, tot negen uur bereikbaar.’

Lichtelijk geïrriteerd over het tijdstip, maar toch nieuwgierig, ga ik naar de website dokterjaap.nl. Het blijkt te gaan om een site waar je erectiepillen kunt bestellen.

Dokterjaap.nl werkt eenvoudig, zo staat er. Om zeker te zijn van een veilige behandeling beoordeelt je huisarts online je aanvraag. Je hoeft hier dus niet meer voor langs de praktijk. Dat is nogal een belofte die ze namens de huisarts doen, denk ik dan.

Ik ga bellen en een vriendelijke mevrouw weet mij te vertellen dat een van mijn patiënten een verzoek tot verstrekking van pillen heeft gedaan. Ze kan uit privacyoverwegingen niet zeggen om wie het gaat. Het verzoek aan mij is om me te registreren op hun site, dan kan ik de anamneselijst van mijn patiënt inzien en het door ‘dokterjaap’ voorgestelde recept goedkeuren en zelf faxen naar een apotheek van hun keuze. Ik mag voor dit telefoontje, het registreren, inloggen, beoordelen van de vraag en het faxen wel een e-consult in rekening brengen bij de zorgverzekeraar van de patiënt, vertelt ze me vrolijk.

Ik laat haar weten dat zo’n declaratie slechts 4,62 euro bedraagt. En dat ik liever heb dat de patiënt op mijn spreekuur komt, omdat ik een gesprek over erectiele disfunctie liever face to face heb, wellicht ook lichamelijk onderzoek wil doen of niet-medicamenteuze adviezen wil geven. De mevrouw legt mij uit dat de patiënt juist dit niet durft en daarom ervoor kiest via hun platform te bestellen. Ik zou toch moeten begrijpen dat sommige hulpvragen moeilijk zijn voor mijn patiënten.

Ik vraag haar of er dan ook een site komt voor jeuk in de schaamstreek, vaginale afscheiding, abortus en nog een paar vragen die voor patiënten moeilijk kunnen zijn om over te beginnen, en of ik dan voor al deze sites een aparte inlogcode moet aanvragen en naar verschillende apotheken recepten moet faxen.

Uiteraard heeft mevrouw hier geen antwoord op. Ook niet op mijn vraag wie deze website betaalt. Wel vertelt ze dat als ik niet meewerk zij mijn patiënt een e-mail zal sturen waarin wordt vermeld dat zijn huisarts niet wil meewerken. Nee, ze kan geen mail sturen met het antwoord dat ik graag zou willen, namelijk dat ik deze patiënt graag op mijn spreekuur wil zien of dat hij via de website van onze praktijk een (e-)consult kan aanvragen.

Als ik wil meewerken aan eventuele herhaalrecepten via hun site, dan kan ik wel de patiëntgegevens krijgen, zodat ik de patiënt zelf kan benaderen.

Ik heb uiteindelijk voor deze optie gekozen, maar ik wacht nog steeds op de patiëntgegevens.

De patiënt kwam trouwens drie dagen later op mijn spreekuur, uit zichzelf, met een vraag over erectiepillen. Toen halverwege het consult de naam van de website viel, zei ik: ‘O, was u dat? Welke e-mail heeft u nu ontvangen?’ Hij zei: ‘Dat mijn huisarts niet online mee wilde werken.’ En dat begreep hij best. Hij voelde geen schaamte, maar hij dacht gewoon gemakkelijk te bestellen via internet, net zoals boodschappen bij AH. Gezondheidszorg to go, zeg maar.

Een nieuwe toekomst voor 4,62 euro? Ik hoop het toch niet.

Heeft u ook een perikel? Stuur uw verhaal naar redactie@medischcontact.nl

print dit artikel
Praktijkperikel
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • M de Vries, AIOS verzekeringsgeneeskunde, Amsterdam 13-09-2017 07:45

    "Geachte dokter Jaap,

    U geeft aan dat vanwege 'de privacy-regels' (persoons)gegevens niet telefonisch kunt verstrekken. Kunt u aangeven welke privacy-regels dit zijn? Ik kan er in de KNMG-richtlijnen zo gauw niets over terugvinden. De behandelend arts mag ú uiteraard geen informatie verstrekken maar andersom...? Je zou bijna kunnen stellen dat DokterJaap het leveren van goede zorg op deze manier dwarsboomt.

    Maar gelukkig, stelt u gerust, is de informatie wel gewoon beschikbaar als de huisarts zich gewoon even inschrijft en inlogt. Moet de huisarts nog akkoord gaan met bepaalde voorwaarden? Of dat zo is, en welke voorwaarden dat dan zijn, kan ik op uw website nergens vinden, helaas.

    Evenmin kan ik vinden welk bericht de patiënt van u ontvangt als de huisarts in al zijn wijsheid besluit dat een face-to-face consult nodig is. Dat de huisarts "niet wil meewerken"? Dat is vrij kort door de bocht geformuleerd, vindt u niet? De huisarts wil hooguit niet meewerken onder uw voorwaarden. Trouwens: welk probleem lost u eigenlijk op als de patiënt toch niet anoniem blijft voor zijn eigen huisarts? Betrouwbare internetapotheken zijn er gelukkig al genoeg, als schaamte een barrière oplevert voor het afhalen van een recept.

    Het zonder obstakels & voowaarden direct verstrekken van de persoonsgegevens aan de huisarts legt waarschijnlijk een bommetje onder uw verdienmodel. Grote kans dat de huisarts patiënt dan namelijk uitnodigt op spreekuur: weg klandizie.

    Gelukkig wordt uw doel dan wel alsnog bereikt: patiënten worden weggehouden bij malafide pillenverstrekkers. Eind goed, al goed."

  • DokterJaap.nl, 12-09-2017 17:15

    "Geachte mevrouw De Vries,

    U gaat er onterecht vanuit dat de patiënten die door DokterJaap.nl worden doorverwezen naar hun eigen huisarts anoniem zijn. Niets is minder waar en dat kan natuurlijk ook helemaal niet. Deze misvatting is waarschijnlijk ontstaan omdat de betreffende arts aangeeft dat de telefoniste niet de naam van de patiënt zomaar over de telefoon wil verstrekken. Dat is keurig in lijn met privacy-regels. Uiteraard kan de arts inloggen en krijgt dan de (persoons)gegevens van zijn eigen patiënt te zien. Wat betreft de ingevulde vragenlijst gaat u ook voorbij aan het feit dat de medische geschiedenis van de patiënt bekend verondersteld mag worden te zijn bij zijn eigen huisarts. Als de eigen arts een face-to-face consult wil of bloeddruk meten, dan kan dat worden doorgegeven. Het is aan de (eigen) arts om te bepalen wat voor onderzoek wenselijk is en of deze arts wel of niet voldoende info heeft om middels e-consult een behandeling voor te schrijven.

    Het is juist dat DokterJaap.nl een commerciële organisatie is. Het zou mooi zijn als daar in de toekomst winst kan worden gedraaid. Sinds de oprichting enkele jaren geleden is er nog geen cent winst gedraaid en wordt er veel geld in DokterJaap.nl gestoken door de investeerders die op deze manier een vuist proberen te maken tegen de illegale handel op internet in medicijnen, patiënten proberen weg te houden bij malafide organisaties en het systeem van e-consults voor artsen willen vereenvoudigen.

    Wellicht dat u eens een kijkje moet nemen op de website van DokterJaap.nl om te zien hoe dit precies werkt."

  • M. de Vries, AIOS verzekeringsgeneeskunde, Amsterdam 11-09-2017 17:21

    "Knappe spin van DokterJaap. Zij positioneren zich met hun reactie als het slachtoffer van slechte pers door die zure geldwolf van een huisarts die dit stukje waagde te schrijven! Want DokterJaap heeft natuurlijk zelf helemáál geen financieel belang. Zij zijn hooguit de nederige dienaar en hoeder van die arme patiënt die niet op het spreekuur van de huisarts durft te komen met zijn erectiele disfunctie, en anders in de klauwen dreigt te vallen van ''malafide aanbieders'. Wat ontzettend nobel!

    U heeft een gat/gaatje in de markt gevonden. Chapeau. Dat wil niet zeggen het een redelijk verzoek is om recepten aan een anonieme (!!) patiënt te verstrekken op basis van een een ingevulde vragenlijst (met het risico dat er een relevante, bijvoorbeeld cardiovasculaire, ziekte in de voorgeschiedenis bekend is die cliënt om wat voor reden heeft verzuimd te vermelden).

    Laat DokterJaap overigens ook nog even weten hoe de huisarts het overigens voor elkaar dient te krijgen om middels een e-consult de bloeddruk te meten van de arme/gemakzuchtige anonieme patiënt? "

  • Team DokterJaap.nl, , 11-09-2017 16:58

    "Hier maakt een arts zijn ongenoegen kenbaar over DokterJaap.nl. De beschreven ergernissen zijn kort samengevat: het tijdstip om terug te bellen (vrijdagmiddag halfzes), de niet-medisch onderlegde telefoniste, het niet-gebruikmaken van de mogelijkheden van eigen praktijk, de minimale vergoeding voor e-consult en de wens voor bepaalde medicijnen. Op de eerste drie ergernissen zal niet worden gereageerd, om evidente redenen.Patiënten geven DokterJaap.nl opdracht om een e-consult bij hun eigen huisarts te vragen. Ook deze patiënt wil liever niet langs de praktijk komen en eventuele medicatie bij een apotheek ophalen. Of de reden schaamte of gemakzucht is doet er niet zoveel toe. Wel belangrijk is dat de op het internet zoekende patiënt niet terecht komt bij malafide partijen. Initiatieven als DokterJaap.nl bieden nu juist wel een veilige weg via internet langs de eigen huisarts en een betrouwbare geregistreerde apotheek.(Financiële) belangen van een arts mogen nooit leidraad zijn bij de keuze voor behandeling van patiënten. Overigens is de gedachte dat een face-to-face consult meer oplevert onjuist, omdat (1) een op internet zoekende patiënt slechts kiest tussen e-consult of helemaal geen consult en (2) een e-consult weliswaar minder geld oplevert dan een face-to-face consult, maar in een veel korter tijdsbestek en zonder bijkomende administratieve kosten plaatsvindt. Het is ongetwijfeld vervelend dat patiënten steeds mondiger worden en door met name het internet toegang hebben tot een grote hoeveelheid (medische) informatie. Don’t shoot the messenger: DokterJaap.nl geeft slechts de wens van patiënten door aan artsen.Het is te betreuren dat frustraties over de praktijk worden gebotvierd op een derde. Dankzij DokterJaap.nl komt een patiënt terecht bij zijn eigen huisarts. Ondanks de initiële weigering komt de betreffende patiënt gelukkig toch op bezoek bij zijn eigen huisarts. Maar hoeveel van zijn patiënten zijn terechtgekomen bij malafide partijen op internet? "