Laatste nieuws
Twan van Venrooij
2 minuten leestijd
Wetenschap

Dokter maakt patiënt lastig

Plaats een reactie

Problematisch verlopende consulten zijn niet alleen een gevolg van het karakter van de patiënt, maar ook van eigenschappen van de arts. Dat suggereert een onderzoek van Sherri Hinchey en Jeffrey Jackson gepubliceerd in Journal of General Internal Medicine.

Hinchey en collega’s deden onderzoek naar eigenschappen van patiënten en artsen die bijdragen aan onaangenaam verlopende consulten. Eerdere onderzoeken naar dit onderwerp keken vooral naar welke patiëntkarakteristieken gerelateerd zijn aan ‘moeilijke’ patiënten.

Aan de studie van Hinchey en Jackson namen 750 patiënten deel die met een lichamelijke klacht bij een inloopspreekuur kwamen. Voorafgaand aan het consult werd de lichamelijke en psychische gezondheid van de deelnemers in kaart gebracht. Vlak na het bezoek bevroegen de onderzoekers de patiënten over hun tevredenheid over het consult, eventuele onvervulde verwachtingen en het vertrouwen in de arts.

Twee weken na het bezoek vulden patiënten opnieuw een vragenlijst in over hun symptomen, verwachtingen en tevredenheid. De 38 deelnemende artsen noteerden na ieder bezoek of sprake was van een lastige patiënt en vulden een vragenlijst in die inzicht geeft in hun communicatieve kwaliteiten.

18 procent van de patiënten werd als ‘moeilijk’ bestempeld. De lastige patiënten hadden vaak meerdere en ernstigere symptomen dan andere patiënten en leden vaker aan onderliggende psychische aandoeningen.

Vlak na het bezoek en twee weken later hadden de lastige patiënten vaker onvervulde verwachtingen en minder vertrouwen in de arts en waren zij minder tevreden over de arts. Verder bleek dat ‘moeilijke’ patiënten twee weken na het artsenbezoek vaak een verergering van hun klachten ervaren.

Ervaren artsen kwamen minder vaak lastige patiënten tegen. Artsen met minder dan tien jaar ervaring gaven aan dat 23 procent van de consulten problematisch verliep, terwijl dokters met meer dan twintig jaar ervaring slechts 2 procent van de patiënten lastig vonden. Ook bleek dat artsen met een weinig open manier van communiceren, meer patiënten als lastig beschouwden.

Volgende onderzoeken zouden moeten uitzoeken welk gedrag van artsen aangepast kan worden om de problematische consulten te verminderen, concluderen Hinchey en Jackson.

Twan van Venrooij

J Gen Intern Med 2011, doi: 10.1007/s11606-010-1620-6: A Cohort Study Assessing Difficult Patient Encounters in a Walk-In Primary Care Clinic, Predictors and Outcomes


  • Rubriek MediSein
  • Meer nieuws

beeld: Thinkstock
beeld: Thinkstock
Wetenschap
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.