Laatste nieuws
Nieuws

Defibrillator snel ter plekke met drone

2 reacties

Het zal nog wel even duren voordat ze daadwerkelijk rondvliegen, maar het prototype ambulancedrone van Alec Momont, afstuderend aan de TU Delft, lijkt veelbelovend. Het onbemande, autonoom navigerende vliegtuigje, kan een defibrillator razendsnel afleveren op de plek waar deze nodig is.

Via een livestream video- en geluidverbinding zijn directe feedback en instructies aan de mensen ter plekke mogelijk. De drone weet de patiënt te vinden door het mobiele telefoonsignaal van de beller, haalt snelheden van rond de 100 kilometer per uur, weegt vier kilo, kan een last van vier kilo dragen en kost ongeveer 15 duizend euro.

Momont pleit voor een netwerk van ambulancedrones, die in de toekomst ook bij andere medische noodsituaties moeten worden ingezet. Vooralsnog is echter niet wettelijk toegestaan dat drones autonoom vliegen, ook is er nog niet getest met echte patiënten en moet het automatisch ontwijken van obstakels nog worden verbeterd.

Simone Paauw


Lees ook:



Beeld: TU Delft
Beeld: TU Delft
Nieuws
  • Simone Paauw

    Simone Paauw deed de deeltijdopleiding journalistiek in Tilburg en werkt sinds 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal, bijvoorbeeld voor de rubriek Het Portret.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J. Jongejan

    huisarts n.p., Woerden nl

    Je kon er op wachten dat iemand dit idee (koppeling defibrillator en drone) zou gaan ventileren. Meteen een persbericht er tegen aan en de media nemen het klakkeloos over. Het lijkt zo mooi en futuristisch. Niets is minder waar. Het gaat totaal voorb...ij aan de regulering van het vliegverkeer waarbij drones de activiteiten op en rond luchthavens fors verstoren. Er is nauwelijks enige regelgeving voor unmanned aerial vehicles en dat terwijl er reeds voorbeelden zijn van drones die burgerluchtverkeer in gevaar brengen. Dat wordt in het stukje terloops aan het einde aangestipt. Heel apart is dat er nog wel iets gedaan moet worden aan het ontwijken van obstakels. Toch wel sneu als de vliegende defibrillator zijn vlucht eindigt met een botsing tegen een flat of fabrieksschoorsteen en de patiënt op het levensreddende apparaat wacht. Met dit soort "innovaties" gaan we de zorg niet op een hoger plan brengen.

  • L.H. Sie

    internist niet praktiserend, PURMEREND Nederland

    Eerst moet iemand 112 bellen, die vraagt waar die defibrillator drone heen moet, dan wordt de dichtsbijzijnde drone erheen gestuurd (na toestemming van de luchtverkeersleiding te hebben verkregen?), daarna moet een leek die niet weet hoe hij het appa...raat moet aansluiten het aansluiten, en we hopen dat dan defibrillatie goed verloopt. Dat lukt nooit binnen de vereiste 3 minuten om zeer ernstige neurologische schade te voorkomen, dus moet men ondertussen direct na het zien van de collaps met uitwendige hartmassage zijn begonnen, iets wat meestal niet binnen die cruciale 3 minuten start wegens twijfel, onzekerheid, angst van de omstanders die meestal ongetrainde leken zijn.
    Wat zou dan van de winst overblijven?
    Van 8% overleving (waarbij niet wordt vermeldt dan maar 2% min of meer neurologisch intact eruit komt!) naar 80% overleving is wel een erg boute uitspraak, ben benieuwd hoe de bedenkers het zien....
    Ik weet niet of ik na wat ik ervan heb gezien wel na een "unwitnessed cardiac arrest" (meestal op straat) wil worden gereanimeerd, overleven met ernstige neurologische schade is niets, dan maar liever dood.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.