Deense ‘sekscampagne’ leidt tot babyboom
1 reactieEen reclamecampagne waarin Denen worden aangemoedigd baby’s te maken tijdens hun vakantie lijkt effect te hebben. In de zomer van 2016 worden er 1200 meer Deense baby’s verwacht dan in het jaar ervoor.
De Deense media leggen een verband met de reclamecampagne ‘Do it for mom’, die reisorganisatie Spies Travel in september lanceerde, na de eerdere ‘Do it for Danmark’- campagne in 2014. Ook een bijna gelijktijdige campagne van de overheid, waarin de Deense inwoners erop worden gewezen dat hun vruchtbaarheid een beperkte houdbaarheid heeft, zou een bijdrage geleverd kunnen hebben aan de babyboom.
De anders zo lage geboortecijfers in Denemarken zijn al langere tijd een bron van zorg en leidden onder meer tot aanpassingen in het programma voor seksuele voorlichting op scholen. Spies Travel gooit het over een andere boeg en spoort moeders aan hun volwassen kinderen een actieve vakantie cadeau te doen naar een warm, zonnig land. Als de jongvolwassenen het dan niet doen voor hun land, dan moeten ze het maar doen voor hun moeder – die graag oma wil worden. Volgens Spies Travel worden veel kinderen verwekt tijdens zonnige vakanties. Sportieve activiteiten tijdens de vakantie zouden de omstandigheden voor het verwekken van een baby nog sterker verbeteren.
Simone Paauw

M. van Oostwaard
Gynaecoloog , ROTTERDAM Nederland
En ik maar denken dat overbevolking het probleem was...