De toegankelijkheid van onze zorg
5 reactiesOp een zonnige donderdagmiddag verscheen er op het middagspreekuur een passante bij wie anderhalf uur geleden plots een grijze waas voor het rechteroog was ontstaan. Het oog was tevens gevoelig.
Inspectie van het oog met de oftalmoscoop toonde een zwarte vlek door de rood oplichtende pupil, welke links niet aanwezig was. Dit was voor mij reden om met spoed een oogarts te willen consulteren.
In overleg met de patiënte heb ik eerst gebeld met het ziekenhuis uit haar eigen omgeving: een academisch ziekenhuis in het oosten van het land. Maar de poli oogheelkunde weigerde mij een overleg met een van de oogartsen. Er werd mij medegedeeld dat er in het betreffende ziekenhuis geen tijd meer was voor spoedgevallen, men had het al veel te druk met het zien van de reguliere patiënten. Ik werd vriendelijk verzocht met een ander ziekenhuis in de regio contact op te nemen om de patiënte te presenteren.
Vol verbazing heb ik vervolgens het ziekenhuis in onze regio gebeld. De oogarts in dit ziekenhuis wilde de patiënte met dit verhaal graag zien. Echter, dan moest ze wel binnen een halfuur aanwezig zijn, anders zouden de oogartsen weg zijn.
Mevrouw was met het openbaar vervoer op visite bij haar hoogbejaarde tante en het leek mij niet haalbaar voor haar om met het openbaar vervoer of per taxi tijdig in het ziekenhuis te arriveren.
Wegens plaatsvervangende schaamte voor de toegankelijkheid van onze zorg, heb ik mevrouw zelf met de auto naar het ziekenhuis gebracht zodat ze op tijd aanwezig was. Mijn visites heb ik daarna gereden.
Heloisa Toerink
Psychiater, Groningen
Helaas staat dit geval niet op zichzelf. Een intercollegiaal overleg is mij enkele keren geweigerd door "waakzame" assistenten (niet alleen in ziekenhuizen maar ook bij huisartsen).
Soms lijkt het alsof het belang van de patiënt helemaal uit het oog... verloren is... Triest, eigenlijk.
Cornelis Bruijninckx
chirurg, Rotterdam
Dit is inderdaad een tenenkrommend verhaal. Vooral het feilt dat administratief personeel van een medisch-specialistische praktijk de macht heeft telefonisch overleg met een collega te blokkeren is zorgelijk en zou tenminste bij de Districtsraad geme...ld moeten worden. De collega die als voorwaarde stelde dat betrokkene dan wel binnen een half uur langs moest komen, had wel een punt in die zin dat je toch geen uren op een spoedpatiënt gaat zitten wachten. De reactie van de huisarts betrokkene zelf te brengen, verdient alle lof. Tot slot, ik ben benieuwd naar de afloop. Begrijpelijk was het plots verschijnen van een grijze waas voor het rechteroog voor betrokkene min of meer beangstigend. De oorzaak ervan was waarschijnlijk niet iets dat een acute interventie vroeg, want de bevindingen bij oogonderzoek van de huisarts wezen op een locale vertroebeling in de media (glasvocht, lens). Maar dan nog, wanneer een huisarts een zaak als acuut beoordeeld, hoort een medisch-specialist op diens verzoek ten minste een acuut telefonisch overleg mogelijk te maken.
Ana Curto
Jeugdarts, Rijssen
Petje af voor zo'n oplossing. Ik voel ook plaatsvervangende schaamte voor dit systeem, die zo onmenselijk aan her worden is. Jammer, maar uw handelen doen mijn nog geloven dat de tij te keren is... blijf alstublieft mens!
christel rombouts
Huisarts, zevenaar
Schandalig! Dat je bepaalde specialisten soms het ziekenhuis in moet trekken tijdens ANW uren zou echt niet mogen gebeuren.. blijkbaar wordt die grens steeds verder naar voren getrokken..
J.M. Groen
Uroloog b.d., Bennebroek
De polikliniek assistente in het Academisch ziekenhuis is de verlengde arm van de oogarts(en). Een tuchtrechtelijke toetsing t.a.v. het schenden van het vertrouwen in de medische stand is ( met dit verhaal) m.i. gerechtvaardigd.
Het accepteren van e...en zorgvraag is het overeenkomen van een behandelrelatie.
De dienstdoende oogarts zal dan toch zeker de patiënt moeten zien!