Laatste nieuws
3 minuten leestijd
Federatienieuws

‘De RGS stelt zich steeds opener op’

Plaats een reactie

Wat doet de KNMG voor u? En wie doen dat? In deze rubriek vertellen experts van de KNMG over hun werk. Vijf vragen & antwoorden over beleidsspeerpunten van de KNMG.

De laatste jaren werkt de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS) hard aan een klantgerichte werkwijze. Bijvoorbeeld door feedback uit het veld mee te nemen bij de invoering van de instellingsvisitaties. Hierover vertelt bestuurssecretaris Florine Vinkesteijn van de RGS, het orgaan van de KNMG dat verantwoordelijk is voor de (her)registratie van specialisten, handhaving op de regelgeving voor de vervolgopleidingen en de erkenningen van opleiders en vervolgopleidingen en (her)registratie van specialisten.

1Even een geheugenopfrisser: wanneer krijg je met de RGS te maken?

‘Onder meer op het moment dat je je als geneeskundig specialist registreert of herregistreert. De samenleving moet erop kunnen vertrouwen dat het werk van een geneeskundig specialist aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet. Het College Geneeskundige Specialismen (CGS) bepaalt die voorwaarden, de RGS ziet erop toe dat geneeskundig specialisten daaraan voldoen en kent de registraties toe. Vroeger kwam bij die (her)registraties veel papierwerk kijken, maar inmiddels zijn de meeste formulieren en processen digitaal bij te houden in MijnRGS.’

2Hoe ziet het werk van de bestuurssecretaris eruit?

‘Heel veelzijdig. Mijn voornaamste taak is de voorzitter van de RGS adviseren en ondersteunen. De RGS vergadert tien keer per jaar met een grote groep geneeskundig specialisten en profielartsen en een aantal adviserende leden vanuit instanties als de NFU, de NVZ, het UWV, de GGD en de ggz. Die plenaire vergadering bereid ik voor door een haalbare agenda op te stellen en de voorzitter bij te praten over lastige dossiers. Doordat ik al een aantal jaren als jurist voor de RGS en het CGS werkte voor ik in deze functie begon, ken ik veel dossiers en ben ik precies op de hoogte van de regelgeving. Maar ik luister bijvoorbeeld ook mee bij alle overleggen: je moet sensitief zijn voor wat er allemaal speelt, zowel binnen als buiten de organisatie.’

3Wacht even: zoveel dokters en adviserende leden in één vergadering, hoe werkt dat?

‘Sinds 2013 is er één registratiecommissie, met vertegenwoordigers uit drie clusters. Het eerste cluster bestaat uit huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde en artsen voor verstandelijk gehandicapten, het tweede uit medisch specialisten en het derde uit sociaal geneeskundigen. Die integratie werkt goed: men vindt het leuk om te horen hoe de andere clusters het doen.

In de praktijk vergaderen we daardoor met een groep van veertig tot vijftig mensen. Het is ondoenlijk om álles te bespreken – de RGS neemt jaarlijks zo’n 19.000 besluiten. Veel is daarom gemandateerd. Op de vergadering beperken we ons tot de gecompliceerde dossiers en nemen we tien tot vijftien besluiten.’

4Wat voor besluiten zijn dat dan?

‘Vooral casuïstiek over herregistratie en het hernieuwd erkennen van een opleider, opleidingsinrichting of opleidingsinstituut. Voor de buitenwereld is het niet altijd zichtbaar, maar de RGS staat uiteindelijk voor de belangrijke taak de kwaliteit van de opleiding en de beroepsuitoefening van artsen in Nederland te bewaken. Er zijn eenduidige regels en duidelijke procedures en de RGS moet die toetsen. Een afwijzing wordt weleens ervaren als “straf’’, maar wij wegen de belangen van zowel de dokter als andere betrokkenen altijd zeer zorgvuldig af.’

5Waarvan word jij blij in je werk?

‘Als de plenaire vergadering soepel verloopt en we met inhoudelijke discussies tot gedragen besluiten komen. Verder vind ik het goed om te merken dat de RGS zich steeds opener opstelt. We communiceren bijvoorbeeld over wat we doen in de nieuwsbrief, en we betrekken alle belanghebbenden bij bijvoorbeeld de modernisering van het toezicht. Zo hebben we de instellingsvisitaties waar we eind dit jaar mee starten, niet zomaar “gelanceerd”, maar er eerst presentaties over gegeven in het veld en de feedback daaruit meegenomen. Ik hoop dat mensen ons steeds meer gaan zien als een kwaliteitsbewakend orgaan dat open staat voor de input van belanghebbenden.

Zie ook: knmg.nl/rgs

Federatienieuws 44 2017 (pdf)

Federatienieuws KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.