Laatste nieuws
Vincent Smit
1 minuut leestijd

De macht van verzekeraar Agis-Achmea

Plaats een reactie

De toenemende macht van de verzekeraars in de zorg werd onlangs fraai geïllustreerd door het besluit van Agis-Achmea over de vergoeding van de MammaPrint in de diagnostiek bij borstkanker. De resultaten van de prospectieve gerandomiseerde Mindact-studie moeten laten zien of, en zo ja, bij welke patiënten de MammaPrint van toegevoegde waarde is voor het besluit over adjuvante chemotherapie ten opzichte van de huidige klinische-pathologische parameters. Vanaf 2008 lobbyt Agendia grootschalig om deze diagnostische test in de markt te zetten.

Een eerder kritisch stuk (MC 36/2008: 1470) over het prematuur gebruik van de MammaPrint leidde tot emotionele en boze reacties. De lobby heeft echter wel geleid tot een draai bij de grootste verzekeraar in Nederland. Zonder inhoudelijke kennis van zaken heeft Agis-Achmea besloten deze relatief dure test (2500 euro) standaard te vergoeden. Andere verzekeraars zullen snel volgen.

CVZ beziet opnieuw of de MammaPrint binnen de DBC van de mammazorg moet worden ondergebracht op basis van de huidige literatuur over de kosteneffectiviteit van deze medische test. Hoewel CVZ hecht aan het feit dat een dergelijk rapport door inhoudelijke deskundigen wordt getoetst, is het opvallend dat een eerder CVZ-standpunt om te wachten totdat de resultaten van de Mindact-trial bekend zijn, wordt verlaten.

Ondanks kritische geluiden van het Nabon en de NVVP over de prematuriteit van het besluit van Agis-Achmea kan Agendia tevreden achterover leunen. Het wetenschappelijk onderzoek in Nederland en de bijbehorend evidence-based geneeskunde heeft met dit besluit een forse knauw opgelopen. Het hebben van ‘tevreden klanten’ weegt bij Agis-Achmea kennelijk zwaarder dan de ‘evidence’.

De pr rond dit besluit van de verzekeraar heeft geleid tot een toenemende vraag in ons ziekenhuis. De uitslag, inclusief een gratis ‘TargetPrint’ en een zogeheten ‘BluePrint’, komt in een glossy full colour print terug van Agendia. Het uiterlijke verschil met een brochure van de autodealer is minimaal.

Noordwijkerhout, juli 2010

dr. Vincent Smit, patholoog


Klik hier voor alle bijdragen in de rubriek Brieven.


Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.