Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws

Daten in tijden van corona

Love is in the air

Plaats een reactie
Getty Images
Getty Images

Geen volle collegezalen, zoveel mogelijk thuiswerken, niet meer uitgaan, geen verjaardagen, geen bruiloften en nauwelijks naar het theater of een concert. Door de coronamaatregelen lijken de kansen voor singles om spontaan in contact te komen met hun potentieel toekomstige partner tot het uiterste minimum beperkt. En dat terwijl de behoefte aan een partner in deze tijd misschien extra groot is vanwege het ontberen van andere sociale contacten.

Zien datingsites en relatie­bemiddelingsbureaus hun cijfers omhoogvliegen of is dat een van de coronafabeltjes? Paul de Vries, fysiotherapeut en initiatiefnemer van Date the Doctor, een datingsite voor BIG-geregistreerde zorgprofessionals – het BIG-nummer wordt gecheckt om zeker te zijn dat iemand echt degene is voor wie hij/zij zich uitgeeft – ziet sinds april een toename van ongeveer 10 procent in het bezoek aan de website. Tot nu toe schreven zich sinds 2016 enkele honderden zorgverleners in op de datingsite.

‘In de coronatijd worden meer eerste contacten gelegd’

De Vries: ‘Het aantal nieuwe inschrijvingen wisselt altijd al van maand tot maand. We zijn relatief onbekend en hebben geen groot marketing­budget. Een duidelijk verschil met de precoronatijd is dat er meer verkeer is op de website. Dat wil zeggen: er worden meer eerste contacten gelegd, meer berichten gestuurd en gechat.’

Bij e-Matching, een datingsite die zich richt op hoger opgeleiden, daalde het aantal inschrijvingen in maart en april juist drastisch, vertelt medeoprichter Jasper Jan de Konink. ‘Normaal gesproken hebben we per dag zo’n honderd nieuwe inschrijvingen. Maar in maart en april zagen we een daling van zo’n 25 procent. In de media zag ik dat datingsites zeggen dat ze het nog nooit zo druk hadden gehad, maar dat moeten ze verzonnen hebben. In plaats van daten was iedereen druk met z’n leven opnieuw in te richten. Toen de eerste golf was gaan liggen, normaliseerde het aantal nieuwe inschrijvingen. Nu met de tweede gedeeltelijke lockdown zijn mensen toch wat meer aan de situatie gewend; we zien nu 5 procent minder verkeer op de website.’

‘Juist nú wil je iemand naast je hebben in het leven’

Niet eenzaam

Pier Ebbinge, van het gelijknamige exclusieve partner­searchbedrijf, kreeg sinds het begin van de coronacrisis iets meer aanmeldingen en vooral meer reacties op zijn advertenties op de eerste pagina’s van de Volkskrant, NRC en Het Financieele Dagblad. Ebbinge: ‘Ik heb zo’n tien tot vijftien opdrachtgevers per jaar. Een toename is per definitie klein. Ik zie vooral aanzienlijk meer en beter doordachte en beargumenteerde reacties van mensen met zeker kaliber binnenkomen.’

Ebbinge denkt dat mensen er door de coronacrisis meer bij stilstaan wat het voor hen betekent dat ze alleenstaand zijn en wat ze daardoor missen in het leven. ‘Juist nú wil je iemand naast je hebben in het leven. Alleen is maar zo alleen als je alle gezelligheid buiten de deur moet missen, niet meer naar musea kunt, niet meer kunt sporten. Toch denk ik niet dat mijn opdrachtgevers eenzaam zijn, ook niet in deze tijd. Meestal staan ze volop in het leven, zeker de mensen die nog een carrière hebben. Het kan soms wat leeg zijn thuis, maar eenzaam klinkt mij te triest.’

'De behoefte aan een relatie is nu sterker dan normaal'

Ook De Vries denkt dat de coronacrisis de behoefte aan een relatie aanwakkert. ‘Als het contact met familie en vrienden nood­gedwongen minder is, kan ik me voorstellen dat de eenzaamheid harder toeslaat.’

De Konink: ‘De behoefte aan een relatie is nu sterker dan normaal. Maar tegelijkertijd is het daten nu moeilijker dan normaal. Je kunt contact met iemand leggen, maar wat doe je dan? Je kunt bijna nergens, op een neutrale, veilige plek zoals een café of restaurant, met elkaar afspreken. Wij spelen daar als datingsite op in door nu ook videodaten aan te bieden. Ik zie dat onze leden, nu er gewenning ontstaat, pragmatisch met de situatie omgaan. Ze leggen wel contact via de site, maar stellen het echte reallifecontact uit.’

Thuis afspreken

Ebbinge ziet ook positieve kanten aan de corona­maatregelen voor het leggen van het eerste contact. ‘Jammer genoeg kunnen mensen niet gezellig uiteten met elkaar. Maar ik arrangeer alleen ontmoetingen tussen mensen die 100 procent betrouwbaar zijn – ik heb beiden uitvoerig gesproken. Het is dus geen bezwaar om bij de ander thuis af te spreken voor bijvoorbeeld een lunch of een wandeling. Daardoor zie je de ander gelijk in de eigen leefomgeving, dat is heel waardevol.’

Ongeveer een derde van de – meestal wat oudere – opdrachtgevers van Ebbinge is arts. Dat komt volgens hem deels doordat veel artsen bemiddeld zijn – zijn honorarium ligt tussen de 20 en 40 duizend euro – en doordat artsen resultaatgericht zijn. Ebbinge: ‘Ze komen naar mij, omdat ze willen dat de zoektocht succesvol zal zijn. Dat is nog niet zo makkelijk voor mensen met een zeker kaliber. Zij hebben iemand nodig die heel precies past in het leven dat ze zelf al hebben, maar die zelf óók iets bijzonders doet. Dat klinkt misschien veeleisend maar zo zit het high-endmarktsegment dat ik bedien nu eenmaal in elkaar. Maar het is óók belangrijk dat mensen beseffen dat het niet alleen om henzelf gaat; veel mensen zijn tegenwoordig erg ik-gericht, maar zo zit het leven niet in elkaar. Het gaat óók om de ander. Je moet van betekenis willen zijn voor die ánder. Om succesvol een partner te vinden, moet je jezelf goed kennen, maar ook goed willen zien wíé die ander is.’

Betrouwbaar imago

De Konink schat in dat zo’n 2,5 procent van de leden van e-Matching arts is. De ervaren datingdeskundige – hij richtte de datingsite twintig jaar geleden op samen met zijn broer – heeft met duizenden leden gesprekken gevoerd over het verbeteren van hun profiel. Hij denkt dat het beroep van arts in het voordeel kan uitpakken bij het vinden van een match. De Konink: ‘Artsen hebben een betrouwbaar imago en een hoge status. Maar tegelijkertijd zie ik dat – vooral wat oudere – vrouwelijke artsen er meer aan moeten trekken om matches te krijgen dan mannelijke artsen. Dat heeft te maken met stereotyperend zoekgedrag. Veel mannen zoeken een vrouw die lager opgeleid is dan henzelf, terwijl vrouwen juist zoeken naar iemand die hoger of even hoog is opgeleid. Bij de jongere generatie speelt dit minder; zij zijn eraan gewend dat vrouwen hoger opgeleid zijn. Wat we veel zien gebeuren is dat vrouwen hun hoge positie expres weglaten, om mannen niet af te schrikken. Zij zwakken hun functie dan af, zeggen dat ze in de gezondheidszorg werken. Mannen spelen de statuskaart juist wel, dat ligt in hun aard.’

Wat artsen, volgens De Konink, verder parten kan spelen bij het online daten is dat zij hun profiel vaak onherkenbaar maken, omdat ze niet willen dat patiënten of collega’s zien dat ze op een datingsite zitten. De Konink: ‘Juist door hun beroep voelen ze zich kwetsbaarder bij het online daten. Maar profielen zonder foto worden vaak overgeslagen, dat doen ze zélf ook. Daarnaast is het belangrijk jezelf positief neer te zetten en daarbij opsommingen en eisenlijstjes te vermijden. Mensen zullen er misschien ook snel van uitgaan dat een arts altijd druk is en veel wisselende diensten heeft. Het is daarom verstandig om aan te geven hoe je in je vrije tijd zit en of je makkelijk tijd kunt maken voor een relatie.’

Ga naar de Medisch Contact contactadvertenties en wie weet legt u een waardevol nieuw contact!

download dit artikel (pdf)

medisch contact

nummer 51/52










relaties
  • Simone Paauw

    Simone Paauw (1978) werkt sinds april 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone’ arts met een bijzonder verhaal en neemt graag een kijkje in de praktijk.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.