Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Lieke de Kwant
22 januari 2015 2 minuten leestijd
Nieuws

Crossculturele dementietest wint Communicatieprijs

Plaats een reactie

De crossculturele dementiescreeningstest (CCD) voor laaggeletterde, niet-westerse immigranten heeft vandaag de Medisch Contact Communicatieprijs 2014 gewonnen. De test verbetert de communicatie voor zowel patiënt als arts en is maatschappelijk zeer relevant, aldus de jury. De makers ontvangen een keramieken kunstwerk van Lei Hannen en 2000 euro.

De Medisch Contact Communicatieprijs is een initiatief van de Stichting Voorlichting Patiënten (SVP) en wordt mede mogelijk gemaakt door de VvAA en MediRisk. Voor deze vijfde editie kwamen 63 inzendingen binnen, waaruit vijf genomineerden werden geselecteerd. Het publiek kon meestemmen en gaf de voorkeur aan de keuzehulp voor mannen met prostaatkanker.

De jury heeft echter de CCD verkozen vanwege de grote maatschappelijke relevantie. De test, ontwikkeld in het Slotervaartziekenhuis en het AMC, maakt het mogelijk om zonder tolk de cognitieve functies te testen van migranten die slecht Nederlands spreken en onbekend zijn met het fenomeen testen. Uit het juryrapport: ‘De CCD is bedoeld voor een vaak vergeten groep patiënten, zowel in wetenschappelijk onderzoek (…) als in de drukke praktijk van alledag. Als dit project de prijs krijgt, gaat hier een signaal vanuit dat deze mensen in de medische wereld erbij horen en niet vergeten worden.’

Verder heeft de jury lof voor de brede toepasbaarheid van de test: ‘Immigranten uit veel verschillende taalgebieden kunnen er baat bij hebben. Een commerciële uitgever heeft er brood in gezien, waardoor de verspreiding relatief gemakkelijk zal kunnen gaan.’

Samen kiezen bij prostaatkanker wint de tweede prijs. Volgens de jury is de webbased keuzehulp een aanwinst, omdat juist bij prostaatkanker de voor- en afkeuren van de patiënt erg belangrijk zijn bij het maken van een behandelkeuze. De bedenkers maken bovendien serieus werk van de wetenschappelijke onderbouwing.

De derde prijs gaat naar PatientTIME, een online scholingsprogramma voor patiënten. De jury: ‘Het is voor het eerst dat wij kennis nemen van een zo gestructureerde manier om patiënten in staat te stellen zich voor te bereiden op het gesprek met de arts.’

Lieke de Kwant

Alle genomineerde projecten van 2014

Meer over de MC Communicatieprijs

Een bericht over de cognitietest voor dementerende migranten

Interview met de makers van de cross-culturele dementiescreeningstest: neuropsycholoog Miriam Goudsmit, Jos van Campen, klinisch geriater en Juliëtte Parlevliet, klinisch geriater


Foto's Medisch Contact, Hanna van de Wetering
Foto's Medisch Contact, Hanna van de Wetering
Winnaar Jos van Campen (Slotervaarziekenhuis) en hoofdredacteur Hans van Santen
Winnaar Jos van Campen (Slotervaarziekenhuis) en hoofdredacteur Hans van Santen
Nieuws video
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.