Concurrentie
Plaats een reactieConcurrentie is het centrale thema van deze editie van Medisch Contact. Laat ik me maar niet wagen aan het grote geweld van concurrentie tussen ziekenhuizen, buitenlandse beursgenoteerde bedrijven die de zorgmarkt eens komen opschudden en internationaal opererende verzekeraars. Nee, concurrentie tussen artsen wordt mijn thema.
Daar doen we eigenlijk nog weinig aan. Geen reclameborden, geen advertenties in de NRC (voor de gegoede cliëntèle) of in De Telegraaf (voor de gewone burgerij). We onderkennen natuurlijk wel de verschillen in kennis, kunde en ervaring onder medisch specialisten en voor moeilijke of superspecialistische zaken weten we de weg binnen onze maatschappen of in academia wel te vinden.
Ondertussen staan de bladen bol van de reclame voor klinieken voor plastische chirurgie, en zijn er tientallen cosmetisch artsen die uw rimpels met tissuefillers wegspuiten en uw aangezichtsspieren met botox verlammen. Maar ja, dat is de echte new frontier, het wilde westen van de geneeskunde.
Hoe zal dat gaan als ons kikkerlandje volstroomt met collegas uit de nieuwe EU-landen die op zoek zijn naar een beter, althans rijker leven? En als de prijsconcurrentie tussen de ziekenhuizen, focus factories en privé-klinieken in volle hevigheid losbarst? Blijven we ons dan nog zo terughoudend opstellen? De patiënt blijkt immers wel gevoelig voor media-uitingen. Dat hebben de nationale doctors Bob (eerst Smalhout, nu Pinedo) al mogen ervaren. Zij lijken zichzelf er ook zeer wel bij te voelen.
Moeten wij dan optreden voor de regionale radio en televisie? Adverteren in het lokale sufferdje? Als we dan toch met elkaar moeten concurreren, laat het dan zijn op een manier waarop de patiënt er ook echt beter van wordt. Transparant zijn over onze resultaten! De zoektocht naar indicatoren die daar iets over zeggen, is in volle gang
Floris Sanders
- Er zijn nog geen reacties