Competentieonderwijs blijft haken | medischcontact

Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

naar overzicht
J.T.H.A. Knape
15 juni 2011 1 minuut leestijd

Competentieonderwijs blijft haken

Plaats een reactie

Dörr en Scheele vragen aandacht voor de noodzakelijke aanpassingen aan de opleiding van medisch specialisten (MC 21/2011: 1345). Het is en wordt een cultuuromslag om aiossen ook moderne niet-specialismegebonden competenties bij te brengen en dat is altijd moeilijk. Ze gaan echter voorbij aan de belangrijkste belemmering voor invoering van zowel specialismegebonden als niet-specialismegebonden competenties. Dat is het ontbreken van instrumenten om vast te stellen of een aios de betreffende competentie nu wel beheerst en zo ja, op welk niveau.

We moeten snel enorm veel energie steken in het ontwikkelen van geschikte en werkbare criteria, zoals entrustable professional activities (EPA’s) en andere. Alleen met toetsbare criteria kunnen we aan de slag. Voor het huidige competentiegerichte onderwijs is het gewenste eindresultaat nog onvoldoende geformuleerd.

Bilthoven, mei 2011

J.T.H.A. Knape, anesthesioloog

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.