Laatste nieuws
arts en patiënt

Communiceren in onzekere en hectische tijden

Plaats een reactie
getty images
getty images

De covid-19-crisis ontregelt ernstig de gehele zorg. Dat stelt ook hoge eisen aan de communicatie van zorgverleners met patiënten.

Aan onzekerheid zijn we in de gezondheidszorg wel gewend; er zijn immers altijd grenzen aan de beschikbare evidentie. Maar de extreme niveaus van onzekerheid rondom – de verspreiding, behandeling, en gevolgen van – covid-19 zijn uitzonderlijk. Reguliere behandelingen moeten worden uitgesteld en contact tussen zorgverleners en patiënten en hun naasten vindt veelal via (beeld)bellen en onder tijdsdruk plaats. Bij patiënten en hun naasten spelen er bovendien sterke emoties, zowel in de zorg rondom covid-19 als daarbuiten. Zorgverleners moeten daarmee omgaan, ondanks hun eigen emoties. Hoe kun je als zorgverlener het beste met patiënten in gesprek gaan, gegeven alle onzekerheid? En hoe doe je dat alles binnen de huidige hectische omstandigheden – onder tijdsdruk en vaak bij afwezigheid van face-to-facecontact – op zo’n manier dat informatie beklijft en dat patiënten en hun naasten zich gehoord voelen? Acht aanbevelingen voor communicatie in tijden van corona.

Per gespreksfase, van voorbereiding tot afsluiting, geven we tips, geven we aan waarmee rekening te houden en hoe u zich kunt uitdrukken.

Een voorbeeld:

Gespreksfase Voorbereiding

Dit raden we aan: Bereid patiënten en hun naasten voor op onzekerheid

Hiermee kunt u rekening houden: Bespreek dat onzekerheid momenteel onvermijdelijk is. Licht toe waarom het op dit moment moeilijk is om heel accuraat te zijn, bijvoorbeeld omdat inzichten en beleid voortdurend kunnen veranderen.

Zo kunt u het verwoorden: ‘Er is op dit moment een heleboel onzeker en onvoorspelbaar – ik heb daardoor helaas niet alle antwoorden voor u.'

Download alle tips:


Noot: Deze tekst is tot stand gekomen op basis van de expertise en het onderzoek van de auteurs, waaronder een lopende review naar strategieën voor het bespreken van onzekerheid met patiënten. Alle auteurs zijn gespecialiseerd in onderzoek naar en onderwijs in arts-patiëntcommunicatie. 


auteurs

dr. Liesbeth van Vliet, afdeling Gezondheids-, Medische en Neuropsychologie, Universiteit van Leiden

prof. dr. Ellen Smets, afdeling Medische Psychologie, Amsterdam UMC, Universiteit van Amsterdam

Niki Medendorp MSc, afdeling Medische Psychologie, Amsterdam UMC, Universiteit van Amsterdam

prof. dr. Anne Stiggelbout, medische besliskunde, afdeling Biomedical Data Sciences, Leids Universitair Medisch Centrum  

dr. Marij Hillen, afdeling Medische Psychologie, Amsterdam UMC, Universiteit van Amsterdam

psychologie communicatie videoconsult
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.