Laatste nieuws
Nick Wlazlo
1 minuut leestijd

College (3)

Plaats een reactie

In een reactie op mijn brief over colleges (MC 29-30/2009:1308) beweert dr. Schipperijn dat naar mijn idee studenten en leerlingen niets meer uit het hoofd hoeven te leren (MC 38/2009:1596).

Als dr. Schipperijn mijn brief goed zou hebben gelezen, had hij gezien dat ik slechts een objectieve verklaring geef voor het feit dat colleges heden ten dage niet meer de onderwijsvorm van voorkeur zijn.

Uiteraard onderschrijf ik de ‘shift’ van kennis naar kunde niet en keur ik het af dat artsen geen coloncarcinoom kunnen diagnosticeren, piloten niet meer op de sterren kunnen vliegen,  en obers geen rekeningen meer uit het hoofd kunnen optellen. Mijn brief in Medisch Contact was echter gebonden aan 300 woorden.

Ook ik, 23 lentes jong, kan mij storen aan het gebrek aan parate kennis, zowel bij mijn leerlingen van de middelbare school in de onderwijssector als in de medische sector. Ik kan mij voorstellen dat iemand als Schipperijn zich des te meer daaraan ergert. Maar innovatie is nu eenmaal realiteit.

De informatietechnologie is een middel geworden om het hoofd boven water te houden in een exponentieel groeiende berg aan kennis. Hoe vaak per dag raadplegen aios wel niet UpToDate, hun PDA of zelfs Wikipedia en Google?

Heeft UpToDate misschien de Harrison’s al vervangen als naslagwerk voor internisten? En welke onderzoeker rekent zijn T- en Z-testen zelf na, als SPSS hapklare overschrijdingskansen in een milliseconde presenteert?

Uiteraard verkrijgt men kunde uit kennis, maar een artsenleven anno 2009 is simpelweg te kort om alles uit het hoofd te leren. En als de informatietechnologie ons een beetje kan helpen, hebben wij wat meer tijd om aan uw bed te blijven staan.

Maastricht, september 2009
Nick Wlazlo, zesdejaars geneeskundestudent

>>Naar alle brieven
>>Naar nummer 44 - 29 oktober 2009

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.