Laatste nieuws
1 minuut leestijd

Coassistent mist nog steeds feedback

Plaats een reactie

Artsen, onderwijskundigen en coassistenten zijn het erover eens: coassistenten hebben meer feedback nodig. De laatste enquête van het Landelijk Overleg CoAssistenten (LOCA) wijst op deze lacune, net zoals eerder de enquête uit 2007 al had gedaan.

Destijds vonden alle 543 deelnemende coassistenten dat hun opleiders te weinig feedback gaven. Aanleiding voor het LOCA om op dit punt naast coassistenten ook onderwijskundigen en artsen te enquêteren. En nog steeds blijkt feedback voor de coassistent een ondergeschoven kindje, al zijn de artsen wat minder stellig over deze tekortkoming dan de onderwijskundigen en coassistenten.

Artsen kampen met tijdgebrek en missen de vaardigheden om hun coassistenten goed te informeren over hun functioneren. Volgens het LOCA zouden artsen meer moeten doen dan vluchtig invullen van het feedbackformulier met de opmerking ‘Je bent een prima coassistent’. Een goede opleider geeft regelmatig en op vaste momenten specifieke suggesties voor verbetering. In docentcursussen kunnen opleiders zich meer bekwamen in het geven van feedback.

Studenten zouden er zelf ook om moeten vragen als ze terugkoppeling over hun functioneren missen, vinden de enquêtedeelnemers. Volgens met name de onderwijskundige ontbreekt het ook aan een cultuur van feedback geven op de stageplaatsen.

Heleen Croonen

beeld: thinkstock
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.