Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Nieuws

Campagne om patiënt te leren wat spoed is

2 reacties

Een splinter in je vinger is doorgaans géén spoed, net zomin als een herhaalrecept aanvragen. Huisartsenposten Amsterdam is vandaag een onlinecampagne begonnen om inwoners van Amsterdam bij te brengen dat ze niet voor elk wissewasje naar de hap hoeven te gaan.

De Huisartsenposten Amsterdam werkt hierin samen met de gemeente. Tijdens de looptijd van de campagne krijgt een geselecteerde groep Facebook-gebruikers in hun tijdlijn een animatiefilmpje te zien, in het Nederlands of Engels.
De centrale boodschap is: ‘Dokter bellen? Eerst tot 3 tellen’. ‘Het achterliggende idee is dat we mensen bewust proberen te maken’, zegt een woordvoerder van de HAP Amsterdam. ‘De hap is bedoeld voor spoedvragen, en niet voor aandoeningen waarmee de patiënt eerder of later mee naar zijn eigen huisarts kan gaan.’

Aanleiding voor de campagne zijn de vaak lange wachttijden bij de hap, waar al langer iets aan geprobeerd wordt te doen.  ‘Het gevaar is dat wanneer er te veel mensen naar de hap bellen met klachten zonder spoedeisend karakter, patiënten met échte spoedklachten in het gedrang komen.’

De doelgroep van de campagne zijn inwoners tussen de 20 en 40 jaar. ‘Dit is de grootste groep gebruikers. Daaronder zitten veel mensen met jonge kinderen, die vaak met vragen komen. Natuurlijk, als zij zich zorgen maken moeten ze vooral bellen. Maar het gaat ook om mensen die, gewend als ze zijn aan de 24-uurseconomie, gewoon ’s avonds de hap bellen voor bijvoorbeeld een  herhaalrecept. Terwijl ze daarvoor beter overdag naar hun eigen huisarts kunnen bellen.’

De campagne bevat drie animatiefilmpjes; in het najaar wordt het effect ervan bekeken.

Lees ook:

print dit artikel
Nieuws HAP Amsterdam facebook werkdruk
  • Marieke van Twillert

    Marieke van Twillert werkt als journalist voor Medisch Contact. Arbeidsmarkt, levenseinde en e-health hebben haar speciale aandacht.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Rosa Karemaker, Psychiater, Den Haag 10-07-2017 22:43

    "Collega Duits, las ik niet elders een commentaar van u dat het grote verzuim in de zorgsector komt door onregelmatige werktijden, geen controle op de eigen werkuren etc.? Misschien zou het werkgevers passen om wat coulanter om te gaan met huisarts bezoek overdag, daar dit vaak ziekte verzuim voorkomt en dus een lonende investering in hun arbeidskapitaal betreft. Ook functioneren artsen gewoon het best gedurende normale werktijden, net mensen eigenlijk. Dus scherpere gesprekken waardoor dito diagnose tussen 8am en 17pm. Nog best een lange werkdag overigens, gezien alle administratieve ellende die hierna nog volgt.."

  • Wil Duits, Bedrijfsarts, Houten 05-07-2017 12:40

    "Wordt het dan geen tijd voor andere openingstijden voor huisartsen praktijken? Veel mensen werken overdag en kunnen niet zomaar weg van hun werk. "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.