Laatste nieuws
Nieuws

Bureaucratie in zorg: wat is dat eigenlijk?

8 reacties

Bureaucratie of regeldruk zijn zorgprofessionals een doorn in het oog – zij zien het graag verminderen. Probleem: er zijn heel veel termen waarmee het teveel aan regels en administratie wordt aangeduid. En dat maakt het lastig om te meten of er daadwerkelijk iets is verbeterd op dat vlak, constateert een bureau in opdracht van het ministerie van VWS.

Bureaucratie werd in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen het vaakst genoemd door het KNMG-artsenpanel als grootste irritatie in de zorg, en als belangrijkste zorgthema (na ouderenzorg). Het huidige demissionaire kabinet probeerde regel- of administratieve lastendruk te verminderen binnen de zorgsector. Maar als je wilt meten of die maatregelen effect hebben, moet je wel weten waar je over praat. En dat blijkt niet mee te vallen, aldus het onderzoeksrapport dat demissionair VWS-staatssecretaris Martin van Rijn liet opstellen door adviesbureau Q-Consultzorg.

Q-Consultzorg stelt vast dat er veel termen worden gebruikt om regel- en administratiedruk in de zorg aan te duiden, zoals regeldruk (al dan niet ervaren), lastendruk, administratieve lasten, bureaucratie, overhead of registratielast. En die begrippen worden verschillend geïnterpreteerd, gedefinieerd en door elkaar gebruikt.

Daarom komt het bureau met een voorstel voor een lijst van acht termen en bijbehorende definities, die vooral gericht zijn op het in kaart brengen van kosten. Zo’n eenheid in taal moet het uiteindelijk makkelijker maken om te berekenen waar geld weglekt naar zaken die als overbodig worden ervaren. Het woord ‘bureaucratie’ heeft die shortlist overigens niet gehaald: te normatief en moeilijk te kwantificeren, volgens Q-Consultzorg.

Dat neemt niet weg dat VWS tegelijk aan een ander bureau, Panteia, heeft gevraagd om een prijskaartje te hangen aan maatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen om regeldruk vanuit de overheid door wet- of regelgeving te verminderen. Panteia komt tot een schatting van zo’n tien miljoen euro per jaar die werd bespaard. Hiervoor werd de regeldruk uitgedrukt in vermeden administratieve handelingen per patiënt, en dus tijd, op jaarbasis.

Een flink deel van die tien miljoen, namelijk ruim één miljoen euro, komt voort uit het feit dat het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) tegenwoordig aan huisartsen doorgeeft als een patiënt niet langer onder verantwoordelijkheid van de huisarts valt als die patiënt naar een zorginstelling gaat. Dat zou huisartsen veel nabelwerk schelen.

Lees ook:
Nieuws regeldruk onderzoek bureaucratie
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen is journalist bij Medisch Contact, met een focus op opleiding, loopbaan en arbeidsmarkt.  

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.