Laatste nieuws
3 minuten leestijd
Federatienieuws

‘Bij kwaliteit hoort dat je openstaat voor feedback’

Plaats een reactie

Vijf vragen & antwoorden over beleidsspeerpunten van de KNMG.

Wat doet de KNMG voor u? En wie doen dat? In deze rubriek vertellen experts van de KNMG over hun werk.

‘Ik doe mijn werk vanuit een positieve, stimulerende houding. Zeker geen controlerende, bestraffende.’ Aan het woord is Jos Lips, die als secretaris RGS toeziet op de kwaliteit van medische vervolgopleidingen. Dit jaar zorgde hij ervoor dat er een vervolgcursus voor visitatoren kwam.

1 Wat doet u als secretaris RGS?

‘Ik houd me, met Reinier Braams en Sylvia Veen, bezig met het toezicht op de kwaliteit van de medische vervolgopleidingen. Ook word ik betrokken bij opleidingsproblemen van aiossen en de (her)registratie van medisch specialisten. Andere collega-secretarissen doen dat voor de opleidingen voor huisartsen, artsen verstandelijk gehandicapten en specialisten ouderengeneeskunde en de sociaal geneeskundigen.

Een van de taken van de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS) is het verlenen van erkenningen voor opleidingen. Als secretaris bereid ik het erkenningsbesluit voor. Voordat de RGS een besluit kan nemen, moet visitatie op locatie plaatsvinden. Dit gebeurt door een visitatiecommissie die bestaat uit medisch specialisten en aiossen die door de RGS zijn benoemd als visitator. Ik beoordeel de visitatierapporten die zij schrijven, en kijk of hun adviezen duidelijk zijn geformuleerd en overeenkomen met de regels die het College Geneeskundige Specialismen (CGS) voor opleidingen heeft vastgesteld.’

2 Moet u vaak streng zijn in dit werk?

‘Ik doe mijn werk vanuit een positieve, stimulerende houding. Zeker geen controlerende, bestraffende. Ik ga ervan uit dat iedereen die wil opleiden, dat vanuit goede intenties doet. De ervaren medisch specialisten vinden het geweldig om de nieuwe generatie het vak te leren. Dat wil niet zeggen dat het niet nóg beter kan, en daar geeft de RGS dan ook advies over. Het is maar zelden dat ik een situatie aantref waarin we streng moeten optreden.’

3 Waarom was er een vervolgcursus voor visitatoren nodig?

‘De RGS organiseert al jaren de basiscursus voor visitatoren. Maar we willen ook dat mensen die regelmatig visiteren op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen. Het opleiden van een aios tot medisch specialist is heel dynamisch. Er verandert van alles op het gebied van opleidingen, maar ook in de medische zorg en in de maatschappij. Een voorbeeld: anders dan vroeger moet een aios nu een portfolio bijhouden waaruit zijn ontwikkeling blijkt. Het is belangrijk geworden om dat expliciet te beschrijven, omdat mensen vaker parttime werken, opleidingsgroepen groter worden, en opleidingen versnipperd zijn over verschillende opleidingsinrichtingen. Niet iedereen weet meer alles van iedereen. De RGS wil het vertrouwen hebben dat opleiders continu inspelen op dit soort relevante ontwikkelingen. In de vervolgcursus maken we de visitatoren daarvan bewust.’

4 Hoe ziet de vervolgcursus eruit?

‘De vervolgcursus is gebaseerd op praktijksituaties. Er worden in acht casussen opleidingssituaties behandeld die beter zouden kunnen. Aan de cursist wordt gevraagd welk advies hij als visitator in die situatie zou geven. De cursist kan zijn antwoord vergelijken met dat van de visitatiecommissie die de situatie tegenkwam en met het besluit van de RGS over wat de opleidingsgroep zou moeten doen.’

5 Wat is uw eigen visie op kwaliteit?

‘Ik vind dat bij kwaliteit hoort dat je openstaat voor feedback. Dat je daar niet onzeker van wordt, maar zorgt dat je op basis van die feedback je handelen nog meer aanscherpt of verbetert. Neemt een opleider het advies van de visitatiecommissie ter harte? Luistert hij ook naar zijn arts-assistenten en coassistenten? Bevraagt hij hen actief om de opleiding beter te kunnen maken? Natuurlijk vind ik het prettig als de adviezen die ik als secretaris RGS geef ter harte worden genomen. Ik heb jarenlang als gynaecoloog gewerkt, en dan werd ik er blij van als een patiënte zei: ‘U heeft mijn probleem snel opgelost en het heel duidelijk uitgelegd.’ Dat hoor ik nog steeds graag.’

download het federatienieuws (pdf)

Federatienieuws KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.