Laatste nieuws
1 minuut leestijd

Besparing 1,3 miljard euro aan zorguitgaven is luchtbel

2 reacties

Door het uitbannen van overbodige operaties willen zorgverzekeraars en overheid veel geld besparen. Maar wanneer is een operatie overbodig? Het Plexus-rapport dat de zorgverzekeraars daarvoor als basis gebruiken bevat een aantal denkfouten en is onbruikbaar, zegt cardioloog Hans Verheul van het Flevoziekenhuis in Almere in Medisch Contact. De beoogde besparing van 1,3 miljard euro is daarmee gebakken lucht.

Het ene ziekenhuis doet een bepaalde operatie vaker dan het andere. Deze zogeheten ‘praktijkvariatie’ werd door onderzoeksbureau Plexus voor hernia-operaties nauwgezet in kaart gebracht. Plexus heeft berekend hoeveel hernia-operaties per ziekenhuis je zou kunnen verwachten op basis van het aantal rugpatiënten in het verzorgingsgebied van de instelling. Sommige ziekenhuizen bleken veel meer operaties te doen, dan verwacht bij vergelijkbare aantallen mensen met dezelfde leeftijd en sociale achtergrond.

Probleem bij deze rekenmethode is alleen dat ziekenhuizen die erg goed zijn in een hernia-operatie veel patiënten doorverwezen krijgen uit andere ziekenhuizen, aldus Verheul. Ook zijn er patiënten die zelf kiezen voor een gespecialiseerd ziekenhuis voor hun operatie. Deze gespecialiseerde ziekenhuizen krijgen daardoor veel meer patiënten dan verwacht op basis van hun verzorgingsgebied.

Een proef op de som door het bestuur van het Medisch Centrum Haaglanden liet zien dat geen enkele van de uitgevoerde hernia-operaties als ‘overbodig’ bestempeld kon worden. Toch zou dit ziekenhuis volgens het Plexus-onderzoek teveel operaties uitvoeren. Verheul concludeert dat de praktijkvariatie niet veroorzaakt wordt door overbodige operaties en dat er langs deze weg ook geen geld bespaard kan worden. ‘De totale potentiële besparing van 1,3 miljard euro lijkt meer op een luchtbel’, aldus de cardioloog.

Het artikel in Medisch Contact: Berekening praktijkvariatie deugt niet

Lees ook:


© iStock
© iStock
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • P.T.H. Langendijk

    Orthopedisch Chirurg, LEIDEN Nederland

    De Plexus groep deed onderzoek in ons ziekenhuis naar het logistieke proces op het OK Complex. Advies: bij uitlopen van het programma zeg je de eerst volgende OK af! Op de vraag wanneer die patiënt dan geholpen dient te worden was het antwoord: de vo...lgende morgen als eerste! Waarop de vraag gesteld werd door wie dan? 'Nou door de operateur die uitliep'. En als die nou een volle poli heeft staan? Tsja was het antwoord en er werd grif geschreven door de dames en heten 'consultants'. Gebakken lucht verkoopt deze club. Als we nou eens een meldpunt organiseren bij de KNMG waarbij we voorbeelden van dit soort zaken kunnen bundelen. Wil wedden dat we snel een Zwartboek kunnen aanbieden aan de politiek. Zij baseren echter hun beleid op rapporten uit de koker van dit soort onbenullen.

  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, HOUTEN Nederland

    Weer een typisch voorbeeld van verkeerd omgaan met statistieken. Het is een verkeerde veronderstelling dat de "patiënten" "normaal verdeeld" zijn over het land. Het is ook een verkeerde veronderstelling dat de patiënten "normaal verdeeld" zijn over d...e tijd.
    Wat ik nog veel schokkender eigenlijk vind is de beledigende veronderstelling dat artsen zinloze ingrepen doen, en eigenlijk met de veronderstelling opzettelijk.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.