Artsenbezoekers minder actief
Plaats een reactieArtsen en apothekers zien minder artsenbezoekers en krijgen minder geschenken aangeboden. Dat zeggen zij in een enquête onder leden van de KNMG en apothekersorganisatie KNMP.
De Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) gaf opdracht tot de enquête en presenteerde de resultaten deze week. 340 artsen en 45 apothekers vulden de enquête in.
De helft van de ondervraagde artsen en apothekers ontvangt de artsenbezoekers van de farmaceutische industrie voor een gesprek over receptgeneesmiddelen. Gemiddeld gaat het om vier of vijf bezoeken per jaar. Besproken medicijnen vallen meestal binnen het indicatiegebied volgens de enquêtedeelnemers, maar dat kunnen ze niet altijd goed controleren omdat de artsenbezoeker nogal eens verzuimt de verplichte bijsluiter achter te laten.
Twee derde van de artsen en apothekers ontvangt weleens een geschenk. De ontvangers schatten de waarde op ongeveer 14 euro. Daarnaast krijgen artsen en apothekers financiering voor congresbezoek en ontvangt een deel vergoedingen voor invullen van vragenlijsten (meestal niet meer dan 25 euro). Ook voor adviesraadbijeenkomsten ontvangen artsen vergoedingen, gemiddeld 236 euro, en voor andere werkzaamheden zoals voor trials.
Een derde van de deelnemers van de enquête ziet dat de farma-industrie zich de laatste jaren meer richt op het publiek. Dat laatste ondanks de code die de CGR oktober vorig jaar heeft gepubliceerd, die publieksreclame aan banden moest leggen.
De Code Geneesmiddelenreclame bestaat nu twaalf jaar en is bedoeld om ongewenste invloed van de industrie op het voorschrijven van artsen te voorkomen. De CGR zegt in haar nieuwsbrief blij te zijn met deze enquête-uitslag.
Heleen Croonen
Lees ook:
- De Leidraad informatie UR geneesmiddelen uit oktober 2010: Reclame voor ziekte aan banden
- Vorige week berichtte Trouw nog over de stop van congresreizen door AstraZeneca:
AstraZeneca stopt sponsoring congresreizen
Overig nieuws
- Er zijn nog geen reacties